Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 lipca 2018
w Esensji w Esensjopedii

Nonsensowne technologie w Krakowie

Mocak
PRZEMYSŁAW JASIELSKI, RAINER PROHASKA | Nonsensowne technologie | 20.10.2017 – 01.04.2018 | budynek A, poziom 0

Mocak

Nonsensowne technologie w Krakowie

PRZEMYSŁAW JASIELSKI, RAINER PROHASKA | Nonsensowne technologie | 20.10.2017 – 01.04.2018 | budynek A, poziom 0
Przemysław Jasielski, Zestaw do kontroli emocji, 2015, instalacja, 170 × 70 × 70 cm, Kolekcja MOCAK-u
Przemysław Jasielski, Zestaw do kontroli emocji, 2015, instalacja, 170 × 70 × 70 cm, Kolekcja MOCAK-u
Przemysław Jasielski i Rainer Prohaska od 2015 roku realizują autorską koncepcję „nonsensownych technologii”, prezentując na wspólnych wystawach prace, które w ironiczny sposób łączą sztukę z naukami ścisłymi. W MOCAK-u pokażemy interaktywne obiekty i instalacje z lat 2009–2017. Łączy je pozorna funkcjonalność (na przykład pokazywanie czasu, wykonywanie fotografii), jednak działanie nie osiąga oczekiwanej wydajności. Intencją artystów nie jest zaproponowanie niezawodnych sprzętów przeznaczonych do masowej produkcji, lecz wskazanie ich użytkownikom możliwości kreatywnego podejścia do osiągnięć nauki i techniki.
Rainer Prohaska, Shopping Cart Motor Home, 2016, projekt instalacji, © R. Prohaska
Rainer Prohaska, Shopping Cart Motor Home, 2016, projekt instalacji, © R. Prohaska
Początkiem wielu teorii naukowych i wynalazków jest intuicja, dlatego „nonsensowność” działania Jasielskiego i Prohaski jest przewrotna. Artyści pokazują, że spontaniczna kreatywność poprzedza racjonalne myślenie, natomiast naukowa koncepcja nie musi przekładać się na praktykę. Artystyczny podstęp polegający na nadaniu pracom pozorów przedmiotów użytkowych ukazuje wpływ technologii na nasze życie oraz ujawnia, że maszyna, która coraz częściej staje się emocjonalnym partnerem dla człowieka, może być równocześnie jego wrogiem.
Prezentowani na wystawie artyści czerpią z nauki na różne sposoby. Jasielski kreuje przestrzeń obcowania ze sztuczną inteligencją, a jego obiekty i instalacje wydają się samodzielnie myślącymi i czującymi istotami. Jego empatia wobec maszyny ma pokazać pogłębiające się uzależnienie współczesnego człowieka od technologii. Prohaska, jako technologiczny „chuligan”, pokazuje nam, że wynalazki mogą być niebezpieczne dla użytkownika, i prowokuje pytanie o ich wpływ na relacje społeczne. Obaj artyści łączą racjonalność stosowanych metod z absurdem i ironią, pozwalając widzowi spojrzeć na naukę w sposób krytyczny i wnikliwy.
koniec
23 października 2017
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
30-702 Kraków, ul. Lipowa 4
tel. 12 263 40 01
fax 12 257 10 34
Czynne: wt-ni 11-19
Wstęp: wtorek: wstęp bezpłatny; bilet normalny 10 zł. ulgowy 5 zł, pozostałe - patrz strona muzeum

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2017-10-20
Do: 2018-04-01
Mocak, Kraków, Lipowa 4

Najnowsze

Bestia, bóg i linia w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

16 VII 2018

Bestia, bóg i linia | Splot wiedzy, religii i sztuki w regionie Azji i Pacyfiku | 20.07 – 07.10.2018 | Otwarcie wystawy: 20.07.2018 (PT) 19:00

więcej »

Rejs łodzią w Ustce
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej

15 VII 2018

„Rejs łodzią” / Denton Fredrickson w ramach rezydencji artystycznej | Instalacja zewnętrzna przed Hotelem Willa Red, ul. Żeromskiego 1, Ustka | Termin: 19-30 lipca 3028 r. / godz. 21.30-22.00

więcej »

Urodzaj we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

14 VII 2018

URODZAJ. MICHAŁ WORONIAK | 6.7.18–10.9.18 | poziom 1, galeria fotografii wokół windy

więcej »

Polecamy

Co dwa młyny to nie jeden

Miejsca, które warto odwiedzić:

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Galeria Antoniego Toborowicza
— Wojciech Gołąbowski

Rotunda św. Prokopa i kościół św. Trójcy w Strzelnie
— Sebastian Chosiński

Zamek krzyżacki w Radzyniu Chełmińskim
— Sebastian Chosiński

Zobacz też

Tegoż autora

Mocak
— Gra w murach Akademii w Krakowie

Mocak
— Do absolutu poprzez abstrakcję w Krakowie

Mocak
— Wydobycie w Krakowie

Mocak
— Nieuchwytny dźwięk w Krakowie

Mocak
— W poszukiwaniu rysunku totalnego w Krakowie

Mocak
— Artyści z Krakowa. Generacja 1970–1979 w Krakowie

Mocak
— Lagertheater w Krakowie

Mocak
— Gry znaczeń w Krakowie

Mocak
— Nowe kierunki w sztuce w Krakowie

Mocak
— Poezja i sztuka na progu nazizmu w Krakowie

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.