Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Poezja i sztuka na progu nazizmu w Krakowie

Mocak
JOACHIM RINGELNATZ | Poezja i sztuka na progu nazizmu | 04.10.2017 – 25.03.2018 | Galeria Alfa
Szachy, 1932, akwarela / papier, 33,5 × 45,5 cm
Szachy, 1932, akwarela / papier, 33,5 × 45,5 cm
Joachim Ringelnatz (1883–1934) należy do klasyków niemieckiej poezji. Fragmenty jego pełnych humoru i dystansu do rzeczywistości utworów funkcjonują do dzisiaj jako niezwykle aktualne i popularne aforyzmy. W Cuxhaven, mieście blisko związanym z biografią artysty, znajduje się poświęcone jego postaci muzeum. Ringelnatz był również malarzem, jego obrazy są jednak mało znane. Dopiero w 2016 roku Centrum Sztuk Prześladowanych w Solingen pokazało pierwszą retrospektywną prezentację jego malarstwa.
Wystawa w MOCAK-u jest z kolei pierwszą współczesną prezentacją twórczości tego artysty poza granicami Niemiec. Pokażemy na niej kilkanaście oryginalnych obrazów i rysunków, faksymile prac zaginionych w czasie wojny, szeroki przegląd twórczości literackiej (pierwsze wydania książek, w tym egzemplarze z dedykacjami artysty) oraz krótki zapis filmowy pokazujący poetę recytującego swój wiersz.
Ringelnatz maluje pierwsze obrazy olejne w wieku 22 lat, w 1909 roku zaczyna recytować swoje utwory na scenie w knajpie artystycznej Simplicissimus w Monachium, rok później ukazuje się jego pierwszy tom poezji. Szczyt kariery artysty przypada na lata 20. XX wieku. W tym czasie wiele jego książek jest publikowanych w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy, obrazy pokazywane są w wielu galeriach w Niemczech, zapraszany jest również na liczne występy sceniczno-kabaretowe. W 1933 roku, kiedy nacjonaliści dochodzą do władzy, jego twórczość, zarówno poetycka, jak i malarska, zostaje oficjalnie uznana za przejaw „sztuki wynaturzonej” („Entartete Kunst”). Niedługo później artysta umiera na gruźlicę.
Po bitwie, 1927, olej / płótno, 47 × 66 cm
Po bitwie, 1927, olej / płótno, 47 × 66 cm
Ringelnatz poeta i Ringelnatz malarz to dwa bieguny złożonej osobowości artystycznej. Jako poeta łamie konwenanse społeczne, w gorzko-prześmiewczy sposób komentując rzeczywistość wokół siebie. Odnosi się również krytycznie do Niemiec pogrążonych w kryzysie po przegranej I wojnie światowej – kraju biednego, z ogromnym bezrobociem, w którym zaczyna kiełkować nacjonalizm. Jako malarz z kolei nie nawiązuje bezpośrednio do aktualnej sytuacji – maluje sceny rodzajowe i pejzaże, przedstawiając człowieka jako małą, samotną, nic nieznaczącą figurę na tle nieprzejednanej i silnej natury.
Wystawie towarzyszy polsko-niemiecki katalog z esejem Hilmara Klutego, dziennikarza i biografa Ringelnatza, tekstem kuratorskim oraz obszernym kalendarium zawierającym zdjęcia książek, fotografie archiwalne oraz wiersze Ringelnatza. W publikacji pojawią się także opisy prezentowanych na wystawie prac stworzone przez znanych pisarzy polskich i niemieckich – Thila Bocka, Andrzeja Franaszka, Janusza Głowackiego, Elke Heidenreich, Rolfa Jessewitscha, Jürgena Kaumköttera, Jakuba Kornhausera, Bronkę Nowicką, Marię Annę Potocką, Franka Schulza, Alaina Claude’a Sulzera, Olgę Tokarczuk, Petera Wawerzinka i Adama Zagajewskiego.
koniec
20 października 2017
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
30-702 Kraków, ul. Lipowa 4
tel. 12 263 40 01
fax 12 257 10 34
Czynne: wt-ni 11-19
Wstęp: wtorek: wstęp bezpłatny; bilet normalny 10 zł. ulgowy 5 zł, pozostałe - patrz strona muzeum

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2017-10-04
Do: 2018-03-25
Mocak, Kraków, Lipowa 4

Najnowsze

Salvatore Vitale, z cyklu Jak zabezpieczyć kraj, 2014–2018, fotografia, © S. Vitale

Nieuchwytny dźwięk w Krakowie
Mocak

24 IV 2018

Nieuchwytny dźwięk. Odkrywanie wirtualnego (2014-2018) | Miejsce: Galeria Beta | Data wystawy: 27.04.2018 – 17.06.2018 | Wernisaż: 26.04.2018 godz. 18 | Artysta: Salvatore Vitale | Kurator: Iris Sikking | Koordynatorzy: Joanna Gorlach, Martyna Sobczyk

więcej »
Dietrich Helms, bez tytułu, 1960, tusz / papier, 61,7 × 87,8 cm, Kolekcja MOCAK-u

W poszukiwaniu rysunku totalnego w Krakowie
Mocak

23 IV 2018

W poszukiwaniu rysunku totalnego | Miejsce: budynek A, Galeria Alfa | Data wystawy: 27.04.2018 – 17.06.2018 | Wernisaż: 26.04.2018 godz. 18 | Artysta: Dietrich Helms | Kurator: Agnieszka Sachar

więcej »

Nic w zamian we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

22 IV 2018

NIC W ZAMIAN. MAGDALENA KOTKOWSKA | 20.4.18–18.6.18 | Wernisaż: 20.4.18 (piątek), godz. 18.00, poziom 1, galeria fotografii wokół windy

więcej »

Polecamy

Dziewczyna z końskim ogonem w garści

Miejsca, które warto odwiedzić:

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Galeria Antoniego Toborowicza
— Wojciech Gołąbowski

Rotunda św. Prokopa i kościół św. Trójcy w Strzelnie
— Sebastian Chosiński

Zamek krzyżacki w Radzyniu Chełmińskim
— Sebastian Chosiński

Zobacz też

Tegoż autora

Mocak
— Nieuchwytny dźwięk w Krakowie

Mocak
— W poszukiwaniu rysunku totalnego w Krakowie

Mocak
— Artyści z Krakowa. Generacja 1970–1979 w Krakowie

Mocak
— Nonsensowne technologie w Krakowie

Mocak
— Lagertheater w Krakowie

Mocak
— Gry znaczeń w Krakowie

Mocak
— Nowe kierunki w sztuce w Krakowie

Mocak
— Polska ↔ Izrael w Krakowie

Mocak
— Krajobraz po Zagładzie w Krakowie

Mocak
— Sztuka w sztuce w Krakowie

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.