Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 września 2018
w Esensji w Esensjopedii

Nowe kierunki w sztuce w Krakowie

Mocak
LEON CHWISTEK | Nowe kierunki w sztuce | 20.10.2017 – 25.03.2018 | Galeria Beta

Mocak

Nowe kierunki w sztuce w Krakowie

LEON CHWISTEK | Nowe kierunki w sztuce | 20.10.2017 – 25.03.2018 | Galeria Beta
Leon Chwistek, bez tytułu, lata 20. – lata 30., tusz / papier, 21 × 16,9 cm, kolekcja prywatna
Leon Chwistek, bez tytułu, lata 20. – lata 30., tusz / papier, 21 × 16,9 cm, kolekcja prywatna
W historii sztuki polskiej Leon Chwistek zapisał się jako twórca nowych kierunków. Był filozofem i logikiem, ale równocześnie fascynował się awangardowym napięciem swoich czasów. Dysponując pełnym potencjałem intelektualno-artystycznym, czuł się zobowiązany do wpływania na kształt zachodzących przemian. Najpierw zaangażował się w ruch formistów, stając się ich intelektualnym ramieniem. Jednak formizm rozczarował Chwistka, ponieważ podporządkowanie obrazu schematycznej deformacji nie odpowiadało jego wizji świata i sztuki. Postanowił więc stworzyć własny kierunek i w ten sposób powstał strefizm. Ta hybryda filozofii i sztuki koncentrowała się na formie i kompozycji, jednak jej ukrytym założeniem było odtwarzanie wielości sensów w obrębie zdarzenia malarskiego oraz – na dalszym planie – poprawianie wyglądu świata. Rozwijając i pogłębiając strefizm, Chwistek wdał się w dyskusję z unizmem, postrzegając w nim kierunek, który każdym swoim założeniem zaprzeczał uprawianej przez niego filozofii sztuki. Posunął się nawet do tego, że jako synonim strefizmu ukuł termin „antyunizm”. Rozwinięciem strefizmu stał się motywizm. Koncepcja tego kierunku ma związek z pogłębianiem się lewicowych poglądów Chwistka, który zaczął przypisywać sztuce zobowiązania społeczne. W motywizmie skupił się między innymi na sposobie wprowadzania odbiorcy w obręb obrazu.
koniec
21 października 2017
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
30-702 Kraków, ul. Lipowa 4
tel. 12 263 40 01
fax 12 257 10 34
Czynne: wt-ni 11-19
Wstęp: wtorek: wstęp bezpłatny; bilet normalny 10 zł. ulgowy 5 zł, pozostałe - patrz strona muzeum

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2017-10-20
Do: 2018-03-25
Mocak, Kraków, Lipowa 4

Najnowsze

XXI Jesienna Wystawa SChAP w Chorzowie
Galeria MM

26 IX 2018

Miejska Galeria Sztuki MM w Chorzowie zaprasza na wernisaż XXI Jesiennej Wystawy Stowarzyszenia Chorzowskich Artystów Plastyków (wystawa jubileuszowa z okazji 20-lecia istnienia SChAP) 1 października (poniedziałek) o godz. 17.00; wystawa czynna od 2 do 29 października; na wystawę wstęp wolny.

więcej »

Wielość rzeczywistości w Mińsku Mazowieckim
Muzeum Ziemi Mińskiej

25 IX 2018

„Wielość rzeczywistości”. O nas i muzeum. | 28 września – 5 października, Muzeum Ziemi Mińskiej w Mińsku Mazowieckim | 5-12 października, Biblioteka Publ. w Dzielnicy Wesoła m.st. Warszawy | 12-19 października, Biblioteka Publ. im. Jana Pawła II w Dzielnicy Rembertów | wernisaż i spotkanie z nowym Dyrektorem muzeum oraz kuratorami 28 września o godz. 12.00 w Muzeum Ziemi Mińskiej

więcej »

Porywczy, szorstki w obejściu w Słupsku
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej

21 IX 2018

Sara Piotrowska & Maciej Szczęśniak | Porywczy, szorstki w obejściu, ze skłonnościami do autorytaryzmu. | Wernisaż: 4.10.2018 / g.16.30 | Wystawa: 5.10 – 31.12.2018 | Galeria Kameralna / ul. Partyzantów 31 a / Słupsk

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

Mocak
— Gra w murach Akademii w Krakowie

Mocak
— Do absolutu poprzez abstrakcję w Krakowie

Mocak
— Wydobycie w Krakowie

Mocak
— Nieuchwytny dźwięk w Krakowie

Mocak
— W poszukiwaniu rysunku totalnego w Krakowie

Mocak
— Artyści z Krakowa. Generacja 1970–1979 w Krakowie

Mocak
— Nonsensowne technologie w Krakowie

Mocak
— Lagertheater w Krakowie

Mocak
— Gry znaczeń w Krakowie

Mocak
— Poezja i sztuka na progu nazizmu w Krakowie

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.