Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 września 2018
w Esensji w Esensjopedii

Wrocław konkretny

Muzeum Współczesne Wrocław
WROCŁAW KONKRETNY. DZIEŁA Z KOLEKCJI DOLNOŚLĄSKIEGO TOWARZYSTWA ZACHĘTY SZTUK PIĘKNYCH | 27.10.17–26.3.18

Muzeum Współczesne Wrocław

Wrocław konkretny

WROCŁAW KONKRETNY. DZIEŁA Z KOLEKCJI DOLNOŚLĄSKIEGO TOWARZYSTWA ZACHĘTY SZTUK PIĘKNYCH | 27.10.17–26.3.18
Eugeniusz Smoliński, Tylko dla twoich pięknych oczu, 1975
Eugeniusz Smoliński, Tylko dla twoich pięknych oczu, 1975
Wystawa Wrocław konkretny jest pokazem wybranych i utrwalonych w przestrzeni polskiej sztuki współczesnej dzieł z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, dzieł, które opisują szereg zjawisk wytworzonych na gruncie sztuki wrocławskiej lub powstałych w oparciu o złożoną historię Wrocławia i Dolnego Śląska. Konstrukcja pokazu daje wgląd w archiwum zjawisk artystycznych począwszy od lat 60. aż po współczesność, jednocześnie nie zakłada żadnego konkretnego kierunku badania, raczej tworzy mapę wytworzonych na przestrzeni dekad koncepcji i tendencji. Istnienie wzajemnego powiązania między tymi tendencjami nie jest łatwe do udowodnienia, tożsamość wrocławskiej sztuki obraca się bowiem wokół różnych „mitów”. Intencją wystawy Wrocław konkretny nie jest zatem dążenie do ustanowienia kanonu najważniejszych dla Wrocławia autorów, ważne jest tu raczej zestawienie różnych obszarów praktyk oraz próba określenia ich płaszczyzn wspólnych.
Wybrane do ekspozycji we wnętrzach MWW prace referują różne postawy i formę, wydobywają jednak szczególny i wspólny aspekt – specyficzny dla Wrocławia rys sztuki intelektualnej, która porządkując i wyostrzając różnorodne zjawiska, odwołuje się do mentalnych zdolności odbiorcy, oferując także doświadczenie przeżycia estetycznego.
Krystian „Truth” Czaplicki, Bez tytułu (Zmęczenie), 2008
Krystian „Truth” Czaplicki, Bez tytułu (Zmęczenie), 2008
Począwszy od poezji konkretnej, podejmującej wątek badań lingwistycznych, poprzez szeroką reprezentację artystów uprawiających sztukę konceptualną, dalej, zakorzenioną w malarstwie i rysunku geometrię, skończywszy na przewrotnych akcjach i interwencjach stanowiących celny komentarz do wydarzeń społeczno-politycznych ostatnich dekad, wszystkie te dzieła oferują namysł nad centralnym aspektem ludzkiego życia – zdolnością myślenia i rozpoznawania świata. Dominującej w tym obszarze sztuki syntezie i stabilności znaczeniowej, tak charakterystycznej dla sztuki wrocławskiej, towarzyszy jednak optymizm i wiara w możliwość naprawy świata i przemiany człowieka.
Struktura samej wystawy nie prezentuje linearnej, chronologicznej narracji. Owo skrzyżowanie różnych gatunków i postaw, wielogłos formalny i znaczeniowy znajdują rozwinięcie w specyficznej przestrzeni Muzeum Współczesnego, będącego dawnym niemieckim schronem przeciwlotniczym. Punktem wyjścia dla odbiorców jest intuicyjne i swobodne badanie zjawisk ‒ obrazów, obiektów, archiwów. Ta, składająca się z kilkudziesięciu wątków opowieść, rozlokowana w labiryncie korytarzy i licznych pomieszczeń-pokoi pozwala obserwować przepływ narracji artystycznych. Te przepływy przywołują przeszłość, ale także przyszłość, która najczęściej tworzona jest z fragmentów przeszłości. Daje to finalnie dynamiczną strukturę ‒ o ile młode pokolenia artystów zanurzone są mocno w kategorii pamięci, to jak pisze Anna Stec w tekście wprowadzającym do wystawy: w obszarze wrocławskiej awangardy brak miejsca na sentymenty i patrzenie wstecz, ku niemieckiej historii miasta czy rzekomym piastowskim korzeniom Wrocławia. Działający tu twórcy patrzą w przód i poszukują nowych rozwiązań, oderwanych od historycznych konotacji, nie tylko na polu sztuk wizualnych.
Jan Chwałczyk, Błękitny reproduktor barw czerwieni, 2004
Jan Chwałczyk, Błękitny reproduktor barw czerwieni, 2004
To kolejny ważny aspekt wystawy – ukazanie różnic pokoleniowych w spojrzeniu na zjawiska uniwersalne, takie jak czas i wpisany w ludzką egzystencję szeroko pojmowany kryzys.
Kuratorka: Anna Kołodziejczyk
Artyści: Olaf Brzeski, Tomasz Bajer, Jan Chwałczyk, Krystian Truth Czaplicki, Andrzej Dłużniewski, Tomasz Domański, Stanisław Dróżdż, Karolina Freino, Łukasz Gierlak, Kazimierz Głaz, Wanda Gołkowska, Zbigniew Gostomski, Alojzy Gryt, Józef Hałas, Marcin Harlender, Zdzisław Holuka, Paweł Jarodzki, Grażyna Jaskierska-Albrzykowska, Ryszard Jędroś, Zdzisław Jurkiewicz, Piotr Kmita, Dariusz Korol, Jacek Kos, Jerzy Kosałka, Andrzej Kostołowski, Barbara Kozłowska, Jarosław Kozłowski, Marzena Krzemińska Baluch, Anna Kutera, Romuald Kutera, Andrzej Lachowicz, Olga Lewicka, Natalia LL, Luxus, Maria Michałowska, Kamil Moskowczenko, Lech Mrożek, Zdzisław Nitka, Maciej Osika, Grzegorz Przyborek, Wojciech Pukocz, Jerzy Rosołowicz, Marek Rybicki, Michał Sikorski, Tomasz Sikorski, Piotr Skiba, Eugeniusz Smoliński, Kama Sokolnicka, Jacek Szleszyński, Anna Szpakowska Kujawska, Halina Trela, Krzysztof Wałaszek, Maja Wolińska, Jacek Zachodny, Wojciech Zawadzki, Valie Export
koniec
3 listopada 2017
Muzeum Współczesne Wrocław
53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a
tel. 71 356 42 50
Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20
Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2017-10-27
Do: 2018-03-26
Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław, Plac Strzegomski 2a

Najnowsze

XXI Jesienna Wystawa SChAP w Chorzowie
Galeria MM

26 IX 2018

Miejska Galeria Sztuki MM w Chorzowie zaprasza na wernisaż XXI Jesiennej Wystawy Stowarzyszenia Chorzowskich Artystów Plastyków (wystawa jubileuszowa z okazji 20-lecia istnienia SChAP) 1 października (poniedziałek) o godz. 17.00; wystawa czynna od 2 do 29 października; na wystawę wstęp wolny.

więcej »

Wielość rzeczywistości w Mińsku Mazowieckim
Muzeum Ziemi Mińskiej

25 IX 2018

„Wielość rzeczywistości”. O nas i muzeum. | 28 września – 5 października, Muzeum Ziemi Mińskiej w Mińsku Mazowieckim | 5-12 października, Biblioteka Publ. w Dzielnicy Wesoła m.st. Warszawy | 12-19 października, Biblioteka Publ. im. Jana Pawła II w Dzielnicy Rembertów | wernisaż i spotkanie z nowym Dyrektorem muzeum oraz kuratorami 28 września o godz. 12.00 w Muzeum Ziemi Mińskiej

więcej »

Porywczy, szorstki w obejściu w Słupsku
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej

21 IX 2018

Sara Piotrowska & Maciej Szczęśniak | Porywczy, szorstki w obejściu, ze skłonnościami do autorytaryzmu. | Wernisaż: 4.10.2018 / g.16.30 | Wystawa: 5.10 – 31.12.2018 | Galeria Kameralna / ul. Partyzantów 31 a / Słupsk

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Współczesne Wrocław
— Praktyka okupacji dzieła we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Urodzaj we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Nietota we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Red is Bad we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Zmęczeni we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Szczurołap we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Nic w zamian we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Death Landscapes we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Nie żałuję we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Wszystkie rzeczy widzialne i niewidzialne we Wrocławiu

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.