Inny Trans-Atlantyk w WarszawieMuzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie INNY TRANS-ATLANTYK | SZTUKA KINETYCZNA I OP-ART W EUROPIE WSCHODNIEJ I AMERYCE ŁACIŃSKIEJ W LATACH 50. – 70. | 17.11.2017 – 11.02.2018 | MUZEUM NAD WISŁĄ, WYBRZEŻE KOŚCIUSZKOWSKIE 22 (SKWER KPT. S. SKIBNIEWSKIEGO "CUBRYNY"), WARSZAWA
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w WarszawieInny Trans-Atlantyk w WarszawieINNY TRANS-ATLANTYK | SZTUKA KINETYCZNA I OP-ART W EUROPIE WSCHODNIEJ I AMERYCE ŁACIŃSKIEJ W LATACH 50. – 70. | 17.11.2017 – 11.02.2018 | MUZEUM NAD WISŁĄ, WYBRZEŻE KOŚCIUSZKOWSKIE 22 (SKWER KPT. S. SKIBNIEWSKIEGO "CUBRYNY"), WARSZAWA Wystawa „Inny Trans-Atlantyk. Sztuka kinetyczna i op-art w Europie Wschodniej i Ameryce Łacińskiej w latach 50. – 70.” przygląda się krótkiemu, ale historycznie znaczącemu momentowi w okresie powojennym. Od późnych lat 50. do połowy lat 70. XX wieku, artyści Europy Wschodniej oraz Ameryki Łacińskiej ulegli wspólnemu entuzjazmowi wobec sztuki kinetycznej i op-artu. Stanowiło to rodzaj alternatywy i wyzwania dla północnoatlantyckiego mainstreamu: osi łączącej główne ośrodki artystyczne w Paryżu, Londynie oraz Nowym Jorku i wytwarzane przez nie kolejne trendy od abstrakcyjnego ekspresjonizmu, przez pop-art, minimalizm, aż po konceptualizm. W tym samym czasie, w cieniu tych mód zaczęły pojawiać się alternatywne osie łączące Warszawę, Budapeszt, Zagrzeb, Bukareszt, Moskwę, Buenos Aires, Caracas, Rio de Janeiro i São Paulo. Były to sieci praktyk artystycznych poświęcone zupełnie odmiennym zagadnieniom estetycznym i sytuujące się wobec wspólnego doświadczenia politycznych totalitaryzmów. Rozkwitające tam sztuka kinetyczna i op-art to znak fascynacji ruchem – jego efektami, estetyką, dynamicznymi możliwościami tworzenia nowych, interaktywnych relacji z publicznością. Ruchome realizacje, tworzone często w pluridyscyplinarnych zespołach łączących artystów, naukowców i inżynierów, bardziej niż mistrzowskimi, kompletnymi i gotowymi obiektami przedstawianymi publiczności do podziwiania, były dla swoich odbiorców – zarówno w muzeach, jak i w przestrzeni publicznej – rodzajem otwartej propozycji. Zdecentrowane, nieosadzone i ciągle zmieniające swoje parametry stanowiły rodzaj eksperymentu artystycznego z szerokimi konotacjami utopii społecznej i politycznej. Sztuka kinetyczna i op-art tworzone przez artystów w Europie Wschodniej i Ameryce Łacińskiej w tym specyficznym okresie wyrażały z jednej strony świat chwiejnej równowagi, z drugiej zaś, przez fascynację nauką, nowymi technologiami i cybernetyką – rozbudzały nadzieje na przyszłość. Na wystawie zaprezentowane zostaną prace ponad trzydziestu artystów i grup artystycznych z obu stron Atlantyku, będące znakiem wspólnych zainteresowań i intuicji. Ważnym elementem wystawy będą również unikatowe materiały archiwalne. Ekspozycji towarzyszy publikacja w języku angielskim zbierająca teksty wygłoszone w ramach międzynarodowej konferencji „Inny Transatlantyk. Sztuka kinetyczna i op-art w Europie Wschodniej i Ameryce Łacińskiej” zorganizowanej w Warszawie w 2016 roku. Wystawa i konferencja przygotowane zostały przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie we współpracy z Muzeum Sztuki Współczesnej Garaż w Moskwie. Artyści: Vladimir Akulinin, Martha Boto, Feliza Bursztyn, Lygia Clark, Carlos Cruz-Diez, Milan Dobeš, Dvizhenie Group, Wojciech Fangor, Constantin Flondor, Vladimir Galkin, Gego, Francisco Infante, Prometheus Group, Jerzy Jarnuszkiewicz, Julije Knifer, Vyacheslav Koleychuk, Gyula Košice, Grzegorz Kowalski, Julio Le Parc, Almir da Silva Mavignier, Vera Molnar, Lev Nussberg, Hélio Oiticica, Abraham Palatnik, Andrzej Pawłowski, Ivan Picelj, Ludmiła Popiel, Vjenceslav Richter, Jerzy Rosołowicz, Mira Schendel, Nicholas Schöffer, Sigma Group, Jesus Rafael Soto, Aleksandr Srnec, Henryk Stażewski, Zdeněk Sýkora, Victor Vasarely, Magdalena Więcek, Ryszard Winiarski Współorganizatorzy wystawy: Muzeum Sztuki Współczesnej Garaż w Moskwie; SESC São Paulo Partnerzy wystawy: Instytut Adama Mickiewicza, Monoskop, Galeria Nara Roesler ![]() 4 listopada 2017
00-124 Warszawa, ul. Pańska 3 tel. +48 22 596 40 20 fax +48 22 596 40 22 Czynne: od wtorku do niedzieli, godz. 12.00-20.00 |
Esensja znalazła się na drugim miejscu piszących o książkach portali internetowych w kraju!
więcej »„Przydrożne kapliczki” Mariola Żylińska-Jestadt | 4 lipca – 4 sierpnia 2019 r. | Sala główna
więcej »Krzysiek Orłowski. North America | 5.7.19–9.9.19
więcej »Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski
Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski
Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski
Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski
Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski
Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski
Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski
Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Bestia, bóg i linia w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Czym jest Oświecenie w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Malarz transformacji w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Dziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— 16. Artystyczna Podróż Hestii w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Sklep polsko-indyjski w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Syrena herbem twym zwodnicza w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Intymność jako tekst w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Szalona Galeria w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Chleb i róże w Warszawie