Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 stycznia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Miesięcznik „Fotografia” 1953–1974 we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
MIESIĘCZNIK „FOTOGRAFIA” 1953–1974 | 10.11.17–29.1.18 | Wernisaż: 10.11.17 (piątek), godz. 18.00, poziom 5
Miesięcznik „Fotografia” nr 7, 1966, fot. Jan Hattowski
Miesięcznik „Fotografia” nr 7, 1966, fot. Jan Hattowski
Kilka lat temu Agnieszka Zdziabek dokonała niezwykłego znaleziska. Przypadkowo natrafiła na zbiór miesięczników „Fotografia” – uszkodzonych przez wilgoć, czas i złe warunki przechowywania. Wewnątrz jednego z numerów znajdował się wywołany negatyw, uwięziony między stronami gazety stał się jej częścią. Działanie wody i lata w tym samym miejscu sprawiły, że fotografie z kliszy zaczęły przenikać się z wizualnymi i tekstowymi częściami czasopisma, tworząc w ten sposób wzajemnie nasycającą się narrację. Nową nieprzewidywalną jakość. Wszystko to stało się początkiem artystycznej realizacji Zdziabek pt. Skarb oraz inspiracją dla wystawy Miesięcznik „Fotografia” 1953–1974.
Prezentując czasopisma i ich fragmenty, wystawa stanowi rodzaj zwrotu ku materialności fotografii. Kieruje uwagę na to, jak ważny jest kontekst, w którym zdjęcie się pojawia, jego opis, jakość reprodukcji, format, kolejność ułożenia poszczególnych fotografii i ich dobór czy rodzaj użytego do wydruku papieru. Jest to bardzo istotne w kontekście zaniedbywania materialnego wymiaru fotografii, jakiego często się dopuszczamy, bowiem zdjęcia są zazwyczaj postrzegane tylko jako obrazy, nie jako rzeczy. Myślimy o nich jako o nośnikach wspomnień, emocji, wartości. Podobnie w refleksji teoretycznej – fotografia rozważana jest zwykle wyłącznie jako medium bogate w znaczenia i treści, a jej materialne podłoże często pozostaje pominięte. W konsekwencji zapomina się o całej gamie zachowań i praktyk, które są z nim związane.
Agnieszka Zdziabek, Skarb, 2016
Agnieszka Zdziabek, Skarb, 2016
Miesięcznik „Fotografia” przez ponad 20 lat jednocześnie kształtował i komentował oblicze artystycznego i amatorskiego życia fotograficznego w Polsce. Zebrane razem wydania czasopisma układają się w narrację. Można ją czytać w sposób linearny, poznając kolejne kluczowe dla polskiej i światowej fotografii zjawiska, albo rezygnując z niej, podążać własnymi tropami i w poszczególnych numerach odkrywać interesujące wątki, np. w oparciu o teksty dotyczące sprzętu i technik fotografowania odtworzyć historię postępu technicznego w tej dziedzinie, śledzić przemiany teoretycznego dyskursu na temat fotografii, skupić się wyłącznie na fotografii dokumentalnej bądź artystycznej, albo zgłębiać przekształcenia społeczno-kulturowe czy nawet te zachodzące w obrębie kanonów estetycznych (obserwując zmieniającą się szatę graficzną pisma). Dróg poszukiwań jest bardzo wiele, jednak każda z nich zapośredniczona została przez określony punkt widzenia, jaki oferuje czasopismo oraz jego fizyczną obecność i walory. Warunki te nie wydają się jednak zawężać percepcji, przeciwnie, dzięki nim otwiera się ona na nowo, a znane zjawiska polskiej sceny fotograficznej ukazują się w nieznanym dotąd świetle i kontekście.
Kuratorzy Agata Ciastoń, Paweł Bąkowski
koniec
9 listopada 2017
Muzeum Współczesne Wrocław
53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a
tel. 71 356 42 50
Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20
Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-11-10 18:00
Do: 2018-01-29
Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław, Plac Strzegomski 2a

Najnowsze

Asamblaże w Łodzi
Muzeum Sztuki w Łodzi

22 I 2018

Asamblaże. Angela Melitopoulos i Maurizio Lazzarato | ms1, Więckowskiego 36 | 02.02.2018 - 08.04.2018 | OTWARCIE WYSTAWY: 02.02.2018, piątek, godz. 18:00

więcej »

Bliźniemu Swemu… 2017/2018 w Katowicach
BWA Katowice

21 I 2018

XV Biennale Sztuki Bliźniemu Swemu… 2017/2018 | Zapraszamy na wernisaż wystawy przedaukcyjnej

31 stycznia o godz. 17.00. | Wystawa potrwa do 11 lutego 2018 r. | Aukcja Bliźniemu Swemu… | Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego | 4 marca 2018 r. godz. 10.00 (niedziela)

więcej »

Globalna kontrola i cenzura w Białymstoku
Galeria Arsenał

20 I 2018

Zentrum für Kunst und Medien – Centrum Sztuki i Mediów w Karlsruhe, Instytut Goethego i Galeria Arsenał mają zaszczyt zaprosić na otwarcie wystawy | Globalna kontrola i cenzura | 26.01.2018 - 01.03.2018 | Otwarcie: 26.01.2018 / 18:00 | Miejsce: Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 69

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 69
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 68
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 67
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 66
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 65
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Współczesne Wrocław
— Wszystkie rzeczy widzialne i niewidzialne we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Duchy lasu we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Wrocław konkretny

Muzeum Współczesne Wrocław
— Kości, chmury, molekuły we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— I don’t want to grow up we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Zablokowane we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Zuchwałość i Młodość we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Ekologia miasta we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Dotknąć we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Sztama we Wrocławiu

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.