Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 lipca 2018
w Esensji w Esensjopedii

Death Landscapes we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
HUBERT HUMKA. DEATH LANDSCAPES | 2.3.18–4.6.18 | Wernisaż: 2.3.18 (piątek), godz. 18.00, poziom 5

Muzeum Współczesne Wrocław

Death Landscapes we Wrocławiu

HUBERT HUMKA. DEATH LANDSCAPES | 2.3.18–4.6.18 | Wernisaż: 2.3.18 (piątek), godz. 18.00, poziom 5
22 lipca 2011, Utøya
22 lipca 2011, Utøya
Każdy krajobraz, przynajmniej w jakimś stopniu, zawdzięcza swoją formę kulturowym ingerencjom człowieka. Pozornie naturalny pejzaż lub zwyczajna przestrzeń miejska skrywają niekiedy miejsca bitew, okrutnych zbrodni, czy innych fatalnych wydarzeń. Ich ślady może zupełnie przesłaniać piękna sceneria przyrody albo fragmenty architektury. Jednak miejsca te posiadają szczególną aurę naznaczoną zbiorową traumą lub jednostkowym nieszczęściem.
Hubert Humka przedstawia takie właśnie skażone krajobrazy, eksplorując przy tym mroczne zakamarki ludzkiej duszy. W cyklu Death Landscapes mamy do czynienia z odarciem pejzażu z jego romantycznego malowniczego kontekstu. Artysta nakłada bowiem na niby neutralne widoki filtr dramatycznych historii. Zdjęcia powstawały o określonych godzinach w rocznice wydarzeń, które miały miejsce w prezentowanych na fotografiach przestrzeniach. Czy dlatego, że to właśnie w tych dniach kumuluje się w nich jakaś siła czy energia powiązana ze wspomnieniami świadków minionych wypadków? Najlepszym przykładem są malownicze widoki norweskiej wyspy Utøya, na zawsze już powiązane z miejscem pamięci ofiar tragicznej w skutkach strzelaniny.
Sierpień 2001, Göltzschtalbrücke
Sierpień 2001, Göltzschtalbrücke
Cykl Humki jest zaprzeczeniem tradycyjnego pocztówkowego sposobu przedstawiania krajobrazu. W Death Landscapes niewinny widok skrywa i odsłania jednocześnie tragiczną historię i mroczną prawdę o człowieku. Sacrum miesza się z profanum, a ze zdjęć wyłania się ukryta warstwa rzeczywistości niewidoczna przy pobieżnym oglądzie.
Hubert Humka – artysta, fotograf, absolwent Łódzkiej Filmówki. W fotografii interesuje go zagadnienie rozszerzonego dokumentu oraz eksplorowanie w różnych kontekstach autentyczności medium fotografii. Jego prace były pokazywane w Polsce i za granicą na wystawach indywidualnych i zbiorowych. Między innymi we Francji (Paryż, Lille, Arles), w Niemczech (Berlin, Düsseldorf), w Malezji, a także w Moskwie, Rzymie i Londynie, w Polsce m.in. na Fotofestiwalu w Łodzi (2016), Interphoto w Białymstoku (2015), w Starej Galerii ZPAF w Warszawie, w Galerii Słodownia +1 Stary Browar w Poznaniu, w Galerii B&B w Bielsku-Białej, w Szybie Wilson w Katowicach. Jego fotografie były licznie publikowane w albumach i magazynach. Jest także laureatem międzynarodowych konkursów: Encontros da Imagem 2015, Braga, Portugalia; Moscow International Foto Award 2015, Rosja; Prix Voies Off: Selections 2013 The Rencontres d’Arles Off Festival, Francja; Photo Diploma Award 2013, Polska. Jego projekt Evil Man został wydany w postaci książki fotograficznej w 2015 roku, która zdobyła wiele nagród.
Oprowadzanie kuratorskie Pawła Bąkowskiego i spotkanie z Hubertem Humką: 4.3.2018, godz. 15.00.
Kurator Paweł Bąkowski
koniec
2 marca 2018
Muzeum Współczesne Wrocław
53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a
tel. 71 356 42 50
Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20
Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2018-03-02 18:00
Do: 2018-06-04
Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław, Plac Strzegomski 2a

Najnowsze

Bestia, bóg i linia w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

16 VII 2018

Bestia, bóg i linia | Splot wiedzy, religii i sztuki w regionie Azji i Pacyfiku | 20.07 – 07.10.2018 | Otwarcie wystawy: 20.07.2018 (PT) 19:00

więcej »

Rejs łodzią w Ustce
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej

15 VII 2018

„Rejs łodzią” / Denton Fredrickson w ramach rezydencji artystycznej | Instalacja zewnętrzna przed Hotelem Willa Red, ul. Żeromskiego 1, Ustka | Termin: 19-30 lipca 3028 r. / godz. 21.30-22.00

więcej »

Urodzaj we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

14 VII 2018

URODZAJ. MICHAŁ WORONIAK | 6.7.18–10.9.18 | poziom 1, galeria fotografii wokół windy

więcej »

Polecamy

Co dwa młyny to nie jeden

Miejsca, które warto odwiedzić:

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Galeria Antoniego Toborowicza
— Wojciech Gołąbowski

Rotunda św. Prokopa i kościół św. Trójcy w Strzelnie
— Sebastian Chosiński

Zamek krzyżacki w Radzyniu Chełmińskim
— Sebastian Chosiński

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Współczesne Wrocław
— Urodzaj we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Nietota we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Red is Bad we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Zmęczeni we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Szczurołap we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Nic w zamian we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Nie żałuję we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Wszystkie rzeczy widzialne i niewidzialne we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Duchy lasu we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Miesięcznik „Fotografia” 1953–1974 we Wrocławiu

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.