Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 września 2018
w Esensji w Esensjopedii

Malarz transformacji w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Edi Hila. Malarz Transformacji | 02.03 – 06.05.2018 | Otwarcie wystawy 2 marca 2018 (piątek), 19:00

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Malarz transformacji w Warszawie

Edi Hila. Malarz Transformacji | 02.03 – 06.05.2018 | Otwarcie wystawy 2 marca 2018 (piątek), 19:00
Edi Hila, Matka, 2000, akryl, płótno, 82 x 101,5 cm. Fot. Jens Zieche. Dzięki uprzejmości Silvy Agostini © Edi Hila
Edi Hila, Matka, 2000, akryl, płótno, 82 x 101,5 cm. Fot. Jens Zieche. Dzięki uprzejmości Silvy Agostini © Edi Hila
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie prezentuje pierwszą retrospektywną wystawę albańskiego malarza Ediego Hili, jednego z ostatnich przeoczonych mistrzów z Europy Wschodniej.
Edi Hila urodził się w 1944 roku w Szkodrze, pracuje w Tiranie, od początku lat 90. związany z tamtejszą Akademią Sztuk Pięknych, gdzie jest wpływowym pedagogiem. Wśród jego uczniów są artyści, którzy odnieśli światowy sukces, m.in. Anri Sala i Adrian Paci. Uczniem Ediego Hili jest także obecny premier Albanii, Edi Rama, artysta, który zwrócił na swój kraj uwagę międzynarodowej opinii publicznej, kiedy na początku lat dwutysięcznych, jako burmistrz Tirany, doprowadził do przemalowania ponurej zabudowy mieszkaniowej w abstrakcyjne kompozycje kolorystyczne.
Hila kształcił się w rodzinnej Szkodrze, mieście o starożytnej historii, zwanej kulturalną stolicą Albanii. W czasie studiów w latach 60. nieśmiało eksperymentował z deformacją. W 1972 roku namalował „Sadzenie drzew”, pogodny obraz, lekko odrealniony poprzez użycie kolorów, który – odbiegając od obowiązującej w tamtym czasie socrealistycznej doktryny – stał się kilka lat później pretekstem do ukarania go nakazem pracy w fabryce. Zanim naraził się komunistycznym władzom i przekreślił swe szanse na oficjalne uprawianie sztuki, zdążył jeszcze w 1973 roku wyjechać na krótki pobyt do Florencji. Wysłano go tam jako początkującego plastyka powstącej telewizji albańskiej. Kontakt z florenckimi muzeami i malarstwem renesansowym wywarł na Hilę ogromny wpływ. Szybko jednak okazało się, że takie inspiracje i poszukiwania artystyczne w kraju rządzonym przez brutalny reżim są zwyczajnie niebezpieczne. Za odstępstwo od socrealizmu Edi Hila został skierowany na trzy lata do pracy w zakładach drobiarskich. Wieczorami tworzył potajemnie serie rysunków dokumentujących życie robotników (cykl „Drób”, 1975-76), wstrząsające poprzez surowy realizm. W latach 90., szukając drogi powrotu do malarstwa, artysta bacznie obserwował życie zmieniające się po upadku reżimu Envera Hodży i starał się oddać realia albańskiej transformacji. Przełomowa seria „Komfort” (1997) jest próbą namalowania nowej, niemożliwej do spełnienia, a obiecywanej społeczeństwu utopii konsumpcyjnej – Hila namalował ją w reakcji na dramatyczny kryzys spowodowany bankructwem piramid finansowych, które doprowadziły do chaosu w państwie, śmierci ponad 3000 osób i interwencji wojsk ONZ.
Edi Hila, W pełnym słońcu, 2005, z serii Paradoksy, olej, płótno, ok. 89 × 135 cm, Kolekcja Briana McCarthy’ego i Daniela Sagera
Edi Hila, W pełnym słońcu, 2005, z serii Paradoksy, olej, płótno, ok. 89 × 135 cm, Kolekcja Briana McCarthy’ego i Daniela Sagera
Malarstwo Hili to przede wszystkim serie, gdzie temat przedstawiany jest w kilku obrazach. Najbardziej znaczące cykle to „Paradoksy” (2000-2005), „Relacje” (2002-2014), „Zagrożenie” (2003-2009), „Przydrożne obiekty” (2007-2010), „Nadbudówki” (2013), „Bulwar Bohaterów Narodu” (2015) oraz „Namiot na dachu samochodu” z 2017 roku. Realizm jego malarstwa jest szczególny, opiera się na uważnej obserwacji detalu, którą wykorzystuje do oddania psychologicznej prawdy obserwowanego zjawiska.
Edi Hila bardzo uważnie wybiera tematy, którym poświęca swoje serie malarskie. To sprawia, że transformacja w Europie Wschodniej w wersji tego artysty jest pozbawiona tak charakterystycznej dla wielu przedstawień przypadkowości i przygodności, nabiera wagi wydestylowanych ogólnych prawd, jakby Hila był jej ostatecznym kronikarzem. Jednym z powodów tak radykalnej redukcji może być ciążenie Hili w kierunku klasycyzmu, fascynacja renesansowymi źródłami malarstwa. Z kręgu jego zainteresowań niejako wyparował modernizm. To dlatego transformacja zderzona z klasyczną tradycją malarstwa, równowagą rozumianą w odległym duchu renesansu, wypada wyraźnie jako zaburzenie i zamach na harmonię i porządek. Ale z drugiej strony jest zakorzeniona w niedających się łatwo zakryć, choćby przez powierzchowną modernizację, ludzkich dylematach.
Wystawa Ediego Hili w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie wpisuje się w ciąg wystaw poświęconych przeoczonym mistrzom z Europy Wschodniej. W ciągu ostatnich kilku lat Muzeum zaprezentowało wystawy monograficzne Iona Grigorescu, Júliusa Kollera, Marii Bartuszovej, zrealizowało projekty z Saniją Iveković i Tomislavem Gotovacem. Ale wystawa Hili wykracza poza badawczą ciekawość czy historyczną powinność. Powodem, dla którego Muzeum zajęło się w tej chwili dorobkiem albańskiego malarza jest jego dojmująca aktualność. Edi Hila jest artystą, który od początku nie dał się zwieść blichtrowi transformacji, zawsze śledząc podskórne zagrożenia, które ze sobą niosła.
koniec
1 marca 2018
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
00-124 Warszawa, ul. Pańska 3
tel. +48 22 596 40 20
fax +48 22 596 40 22
Czynne: od wtorku do niedzieli, godz. 12.00-20.00

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2018-03-02 19:00
Do: 2018-05-06
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Warszawa, Wybrzeże Kościuszkowskie 22

Najnowsze

Wielość rzeczywistości w Mińsku Mazowieckim
Muzeum Ziemi Mińskiej

25 IX 2018

„Wielość rzeczywistości”. O nas i muzeum. | 28 września – 5 października, Muzeum Ziemi Mińskiej w Mińsku Mazowieckim | 5-12 października, Biblioteka Publ. w Dzielnicy Wesoła m.st. Warszawy | 12-19 października, Biblioteka Publ. im. Jana Pawła II w Dzielnicy Rembertów | wernisaż i spotkanie z nowym Dyrektorem muzeum oraz kuratorami 28 września o godz. 12.00 w Muzeum Ziemi Mińskiej

więcej »

Porywczy, szorstki w obejściu w Słupsku
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej

21 IX 2018

Sara Piotrowska & Maciej Szczęśniak | Porywczy, szorstki w obejściu, ze skłonnościami do autorytaryzmu. | Wernisaż: 4.10.2018 / g.16.30 | Wystawa: 5.10 – 31.12.2018 | Galeria Kameralna / ul. Partyzantów 31 a / Słupsk

więcej »
fot. Tomasz Ziółkowski

Trzecie molo w Ustce
Centrum Aktywności Twórczej

20 IX 2018

GRZEGORZ STEFAŃSKI | TRZECIE MOLO | Wernisaż: 4.10.2018 / g. 18.00 | Wystawa: 5.10 – 31.12.2018

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Bestia, bóg i linia w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Czym jest Oświecenie w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Inny Trans-Atlantyk w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Dziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— 16. Artystyczna Podróż Hestii w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Sklep polsko-indyjski w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Syrena herbem twym zwodnicza w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Intymność jako tekst w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Szalona Galeria w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Chleb i róże w Warszawie

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.