Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Portretu natura martwa w Ustce i Słupsku

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej
PORTRETU NATURA MARTWA | Judyta Bernaś, Izabela Gustowska, Paweł Mendrek, Krystyna Piotrowska, Alex Urso | kurator: Roman Lewandowski | Wernisaż: 12.04.2018 / g. 18.00 | Wystawa: 13.04 – 1.07.2018 | Galeria Kameralna / ul. Partyzantów 31a / Słupsk | Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Zaruskiego 1a
Tematem wystawy są dzieje i potencjał portretu, który w rezultacie emancypacji i ewolucji, jaka miała miejsce w sztuce renesansowej, stał się dzisiaj najpopularniejszą formą ikoniczną, zaś dzięki selfie – wykonanemu przez Buzza Aldrina w kosmosie – jest niekiedy postrzegany jako „obraz nie z tej ziemi”.
Portret stanowi jeden z najbardziej spektakularnych mechanizmów służących rekonstrukcji i rekonfiguracji każdego projektu tożsamościowego, który – według Pierre’a Bourdieu – zawsze jest konstytuowany w obliczu szerszego społecznego otoczenia, posiadającego swoją historię i oferującego pewien zespół nabytych cech oraz dyspozycji na poziomie grupowym i jednostkowym. Dlatego też bez wątpienia nowożytny portret można odczytywać – jak sugeruje Hans Belting – jako „maskę pamięci i jako maskę społecznej tożsamości”.
Jest rzeczą nader interesującą, że w świecie greckiego antyku maskę i twarz opisywało to samo pojęcie – persona – przy czym autoprosopos to maska prawdziwa, natomiast prosopeion to maska sztuczna. Z kolei w Rzymie łacina rozróżnia już terminologicznie „twarz” oraz „maskę”, podczas gdy później – w teatrze renesansowym – maska właściwie nie pojawia się, jakkolwiek jest to epoka narodzin portretu wczesnonowożytnego, który wg Beltinga stanowi „protest przeciwko cmentarzowi”, ponieważ kiedy powstawały pierwsze portrety indywidualne, większość ludzi chowano na cmentarzach anonimowo. Z drugiej jednak strony – zauważa niemiecki historyk – „Portret to obraz obrazu, albowiem odwzorowuje twarz, która ze swej strony jest obrazem nas samych”.
Warto przypomnieć, że sławnymi portrecistami byli już Rembrandt van Rijn i Frans Hals. W kolejnych epokach nie mniej cenionymi byli Vincent van Gogh i Andy Warhol. Na przestrzeni XX wieku – wraz z rozwojem sztuki abstrakcyjnej oraz wykształceniem się konceptualnego myślenia o dziele – portret przeżywał dość burzliwe okresy wzlotów i upadków. Należy pamiętać, że zbiegło się to w czasie z postmodernistycznym zakwestionowaniem podmiotu oraz relatywizacją pojęcia tożsamości, co w jakiejś mierze – paradoksalnie – wykazało malarstwo hiperrealistyczne.
Dzisiaj za pośrednictwem portretu artysta może powoływać do refleksji całą gamę problemów – od tematyki stricte formalnej i estetycznej, poprzez zagadnienia semantyki i semiotyki dzieła, na ontologii sztuki skończywszy. Portret bowiem może artykułować bardzo konkretną wiedzę lub też konfabulację wokół biografii oraz „psyche” autora, a jednocześnie odnosić się do kontekstu społecznego czy nawet politycznego (operując ekwiwalentami seksualnej, płciowej bądź rasowej różnicy). Z drugiej strony – nie mniej znane są portrety, które faktycznie nie portretują „nikogo”, a raczej odwołują się do „niemożności” wszelkiej reprezentacji, krążą wokół kryzysu przedstawienia i dezawuują obowiązujące klisze ikoniczne.
koniec
29 marca 2018
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej
ul. Partyzantów 31a, Słupsk

Centrum Aktywności Twórczej
76-270 Ustka, ul. Gen. Zaruskiego 1a
tel. 59 814 52 95

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2018-04-12 18:00
Do: 2018-07-01
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej,
Centrum Aktywności Twórczej, Słupsk, Partyzantów 31a
Od: 2018-04-12 18:00
Do: 2018-07-01
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej,
Centrum Aktywności Twórczej, Ustka, Gen. Mariusza Zaruskiego 1A

Najnowsze

Anna Zaradny, TRIGONOMETRY7, 2009, fot. Anna Zaradny, dzięki uprzejmości Anny Zaradny

Soundless w Białymstoku
Galeria Arsenał

26 IV 2018

ANNA ZARADNY. SOUNDLESS | 27.04.2018 – 14.06.2018 | Otwarcie: 27.04.2018 / 18:00 | Miejsce: Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2 | Kuratorka: Sylwia Narewska

więcej »

Wydobycie w Krakowie
Mocak

25 IV 2018

Wydobycie (2017-2018) | Miejsce: Galeria Re | Data wystawy: 27.04.2018 – 17.06.2018 | Wernisaż: 26.04.2018 godz. 18 | Artysta: Michał Łuczak | Kurator: Iris Sikking | Koordynatorzy: Joanna Gorlach, Martyna Sobczyk

więcej »
Salvatore Vitale, z cyklu Jak zabezpieczyć kraj, 2014–2018, fotografia, © S. Vitale

Nieuchwytny dźwięk w Krakowie
Mocak

24 IV 2018

Nieuchwytny dźwięk. Odkrywanie wirtualnego (2014-2018) | Miejsce: Galeria Beta | Data wystawy: 27.04.2018 – 17.06.2018 | Wernisaż: 26.04.2018 godz. 18 | Artysta: Salvatore Vitale | Kurator: Iris Sikking | Koordynatorzy: Joanna Gorlach, Martyna Sobczyk

więcej »

Polecamy

Dziewczyna z końskim ogonem w garści

Miejsca, które warto odwiedzić:

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Galeria Antoniego Toborowicza
— Wojciech Gołąbowski

Rotunda św. Prokopa i kościół św. Trójcy w Strzelnie
— Sebastian Chosiński

Zamek krzyżacki w Radzyniu Chełmińskim
— Sebastian Chosiński

Zobacz też

Tegoż autora

Centrum Aktywności Twórczej
— Nice to meet you w Ustce

Centrum Aktywności Twórczej
— Wszystko po 0,99 w Ustce

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej
— Pejzaże antropocenu w Ustce i Słupsku

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej
— Zuzanny i Starcy w Słupsku

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej
— Prezentacja prac uczestników pracowni CAT w Ustce w Słupsku

Centrum Aktywności Twórczej
— Arte excentrica w Ustce

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej
— Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 9 w Ustce i Słupsku

Centrum Aktywności Twórczej
— Ambedo w Ustce

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej
— Inaczej niż w raju w Słupsku i Ustce

Centrum Aktywności Twórczej
— Mapa Ustki w ramach rezydencji artystycznych

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.