Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 października 2018
w Esensji w Esensjopedii

Czym jest Oświecenie w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Czym jest Oświecenie? 200 lat Gabinetu Rycin BUW | 18.05 – 17.06.2018 | Kuratorzy: Goshka Macuga, Łukasz Ronduda, Tomasz Szerszeń | Miejsce: Muzeum Nad Wisłą, Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego „Cubryny”), Warszawa

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Czym jest Oświecenie w Warszawie

Czym jest Oświecenie? 200 lat Gabinetu Rycin BUW | 18.05 – 17.06.2018 | Kuratorzy: Goshka Macuga, Łukasz Ronduda, Tomasz Szerszeń | Miejsce: Muzeum Nad Wisłą, Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego „Cubryny”), Warszawa
Wystawa „Czym jest Oświecenie?” pomyślana jest jako dialog między Wiekiem Świateł a współczesnością, między rysunkami i rycinami ze zbioru króla Stanisława Augusta Poniatowskiego i Stanisława Kostki Potockiego, a ich interpretacjami wykonanymi przez współczesnych artystów.
Wystawa jest próbą reakcji na aktualne, toczące się w Polsce i na świecie dyskusje o tzw. kryzysie oświeceniowych wartości. Na ile jest on czymś nowym, samoistnym, na ile zaś trwale wpisanym w wewnętrzną dynamikę Oświecenia? Pytanie o Oświecenie jest bowiem zawsze pytaniem o „tu i teraz”: zrozumienie dzisiejszej rzeczywistości bez sięgnięcia do źródeł nowoczesności będzie zawsze niepełne. Widać to szczególnie wyraźnie w polskim kontekście, gdzie dyskusje i konflikty o formułę nowoczesności, miejsce w niej religii i tradycji, znaczenie tego co publiczne i co wspólne, pozostają od czasów króla Stanisława Augusta nierozwiązane, równocześnie napędzają myślenie o lepszej przyszłości.
Z prezentowanego na wystawie dialogu wyłania się wizja Oświecenia jako epoki, w którą wpisany jest kryzys, konflikt, ale również epoki, która cały czas trwa. Nie jako fantom czy brak, lecz jako żywa rama, definiująca kształt naszej teraźniejszości. Oświecenie bowiem trwa tak długo, jak długo istnieje polityka krytycznego myślenia.
Dwieście lat temu, w 1818 roku, Komisja Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego zakupiła od spadkobierców króla Stanisława Augusta jego słynny Gabinet Rycin – kolekcję rycin i rysunków odzwierciedlającą modernizacyjne pasje i ambicje władcy, tworzoną również z myślą o edukacji artystycznej przyszłych pokoleń. Stanisławowski Gabinet Rycin ulokowany przy Królewskim Uniwersytecie Warszawskim i uzupełniony darem Stanisława Kostki Potockiego, stał się podstawą pierwszego publicznego zbioru grafiki i rysunku na ziemiach polskich, funkcjonując do dnia dzisiejszego jako Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie i stanowiąc jeden z mało znanych (choć przecież dostępnych publicznie) skarbów warszawskich. Wystawa „Czym jest Oświecenie?” dotyka więc tożsamości dwóch instytucji. Z jednej strony odczytuje na nowo kanon kolekcji Gabinetu Rycin BUW, z drugiej wpisuje się w prowadzony w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie namysł nad nowoczesnością opowiadając o samych jej początkach.
Wystawa „Czym jest Oświecenie?” koncentruje się na oświeceniowych źródłach Gabinetu Rycin. Są one tu jednak potraktowane przede wszystkim jako najgłębszy poziom, „archiwum” polskiej nowoczesności, a także jako punkt wyjścia dla refleksji nad złożoną relacją między tym, co historyczne – pozornie przynależące do odległej czasowo epoki – a tym, co „tu i teraz”, a także tym, co dopiero nadejdzie: przyszłością, która jako pewien utopijny model była tak ważnym punktem odniesienia dla oświeceniowego (i każdego modernizacyjnego) projektu. Podobnie jak oświeceniowi artyści, filozofowie i kolekcjonerzy, którzy – niczym archeolodzy – badali przeszłość, by wyciągnąć z niej wnioski i lekcje, kreować wizje i proroctwa dla przyszłości, również w wypadku wystawy mamy do czynienia z próbą odczytania przez artystów współczesnych, w często złożonych obrazach i znakach tamtej epoki, aktualnych sytuacji i drogowskazów dla współczesnego świata. Wynik tego dialogu przeszłości z teraźniejszością nie uwypukla różnicy, lecz pokazuje ich wspólną oświeceniową tożsamość. Kolekcja Gabinetu Rycin odczytywana jest, między innymi, w perspektywie konfliktu historii uniwersalnej opartej o prawa człowieka i demokrację z historią partykularną, napięcia między wiedzą a jej imitacją, a także w kontekście genezy współczesnego liberalizmu, walki o emancypację, wreszcie genezy „polskiej wojny domowej”, która definiuje kształt polskiej sfery publicznej od ponad 200 lat.
Szczególna rola przypada tu Goshce Macudze, polsko-brytyjskiej artystce nominowanej w 2008 roku do prestiżowej Turner Prize. Macuga powraca w tym kontekście do tematów losów sztuki w postransformacyjnej Polsce i polityczności rysunku – ten pierwszy eksplorowała na swej indywidualnej wystawie w Zachęcie w 2011 roku. Jej spojrzenie na kolekcję i dziedzictwo Oświecenia przesycone jest posthumanistyczną perspektywą i tworzy swoisty komentarz do całej ekspozycji. W tym spojrzeniu z przyszłości Wiek Świateł i nasze „tu i teraz” zlewają się ze sobą, tworząc jedną epokę.
Artyści: Anna Boghiguian, Andrea Bowers, Vincenzo Brenna, Pablo Bronstein, Augustin Brunais, Jacques Callot, Olga Czernyszewa, Matthaeus Deisch, Camille Henrot, William Hogarth, Ewa Juszkiewicz, Nikita Kadan, Jan Chrystian Kamsetzer, Tadeusz Kościuszko, Jakub Kubicki, Zbigniew Libera, Emanuel Listnau, Friedrich Anton August Lohrmann, Goshka Macuga, Dominik Merlini, Johann Heinrich Müntz, Anna Niesterowicz, Nomadic State (Karolina Mełnicka, Stach Szumski), Jan Piotr Norblin, Ferdynand Pinck, Giovanni Battista Piranesi, Jean-Louis Prieur, Roee Rosen, Efraim Shroeger, Franciszek Smuglewicz, Mikołaj Sobczak, Józef Wall, Stanisław Zawadzki, Szymon Bogumił Zug
koniec
4 maja 2018
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
00-124 Warszawa, ul. Pańska 3
tel. +48 22 596 40 20
fax +48 22 596 40 22
Czynne: od wtorku do niedzieli, godz. 12.00-20.00

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2018-05-18
Do: 2018-06-17
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Warszawa, Wybrzeże Kościuszkowskie 22

Najnowsze

Sztuka szczęśliwych ludzi w Szczecinie
Muzeum Narodowe w Szczecinie

15 X 2018

Sztuka szczęśliwych ludzi | Malarstwo na Bornholmie w XIX i XX wieku | Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3 | Otwarcie wystawy: 6 października 2018 | Wystawa czynna do 17 marca 2019 | Kuratorzy: Lars Kærulf Møller, dr Beata Małgorzata Wolska

więcej »

Histerotomia mózgu — 30 lat później we Wrocławiu
Galeria Entropia

14 X 2018

Tomasz Mniamos | Histerotomia mózgu — 30 lat później | fotografie | szablony | video z lat 1986-91 | 9—19.10.2018

więcej »

Baletnica w oknie we Wrocławiu
Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski

13 X 2018

Związek Polskich Artystów Fotografików | Okręg Dolnośląski | Galeria Za szafą • Wrocław • ul. Św. Marcina 4 | Paweł Janczaruk i Anna Szafran | Baletnica w oknie. Księga 1 | wystawa czynna 12.10–28.10.2018 r.

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Bestia, bóg i linia w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Malarz transformacji w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Inny Trans-Atlantyk w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Dziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— 16. Artystyczna Podróż Hestii w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Sklep polsko-indyjski w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Syrena herbem twym zwodnicza w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Intymność jako tekst w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Szalona Galeria w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Chleb i róże w Warszawie

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.