Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 października 2018
w Esensji w Esensjopedii

Soundless w Białymstoku

Galeria Arsenał
ANNA ZARADNY. SOUNDLESS | 27.04.2018 – 14.06.2018 | Otwarcie: 27.04.2018 / 18:00 | Miejsce: Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2 | Kuratorka: Sylwia Narewska

Galeria Arsenał

Soundless w Białymstoku

ANNA ZARADNY. SOUNDLESS | 27.04.2018 – 14.06.2018 | Otwarcie: 27.04.2018 / 18:00 | Miejsce: Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2 | Kuratorka: Sylwia Narewska
Anna Zaradny, TRIGONOMETRY7, 2009, fot. Anna Zaradny, dzięki uprzejmości Anny Zaradny
Anna Zaradny, TRIGONOMETRY7, 2009, fot. Anna Zaradny, dzięki uprzejmości Anny Zaradny
Cisza i wynikający z niej problem ontologii dźwięku stanowią jeden z centralnych tematów, z którymi mierzy się współczesna muzyka, nadal będąc niezawodnym wytrychem pozwalającym na przeorganizowanie ustalonych ram dyskursu. Spośród wielu różnych metod konceptualizacji ciszy szczególnie intrygujące wydaje się potraktowanie jej jako przestrzeni negatywnej – substancji, która przez stulecia była sytuowana poza klasycznym systemem dźwiękowym. O ile w wypadku malarstwa oczywiste jest, że każdy twórca musi się zmierzyć z kwestią bieli, to casus ciszy dowodzi, iż muzyczny kanon został stworzony z całkowitym bieli pominięciem. Dopiero eksperymenty artystyczne realizowane w połowie XX wieku dostarczyły ewidentnych dowodów na to, iż nie jest ona materią pustą, ale daje się rozpatrywać w wielu różnych aspektach.
W SOUNDLESS Anna Zaradny podejmuje rozważania nad istotą muzyki, świadomie osłabiając jej czysto dźwiękowy charakter. Polimedialne instalacje prezentowane na wystawie mają oddziaływać na odbiorcę w sposób zmysłowy, jednak pozostawiają warstwę dźwiękową w sferze niedopowiedzenia. Ta konsekwentnie stosowana strategia polega na operowaniu sugestywnym wyobrażeniem audialnym. Artystka prowadzi szeroko zakrojone studium rytmiczne, eksponując ekspresywne właściwości samego gestu. Jej prace zdają się układać w skrupulatnie skomponowane partie choreograficzne, co skłania do gruntowniejszego zastanowienia się nad kwestią zapisu (roli, jaką może pełnić partytura w ponowoczesnej sztuce). Wychodząc od tradycyjnego pisma muzycznego, Zaradny poszukuje zupełnie nowych rozwiązań notacyjnych, które pozwoliłyby na uchwycenie rzeczywistości w bardziej plastyczny sposób (w pełni uwzględniający komponenty przestrzenne i wydarzeniowe). Partytura ma pełnić rolę pełnoprawnego obiektu artystycznego, a nie neutralnego przekaźnika.
Twórczość Zaradny prezentowana w Galerii Arsenał jest modelowym przykładem praktyki kontekstualnej. Poszczególne prace stanowią zaledwie część większych całości realizowanych w odmiennych technikach, łącząc się w złożone wiązania znaczeniowe. Objawia się to poprzez wykorzystanie ściśle określonych mediów i materiałów, ale też intertekstualny dialog z konkretnymi wytworami kultury. Artystka osiąga w ten sposób efekt wzmożonego ruchu na kilku różnych płaszczyznach (na poziomie komunikacji z własnymi dokonaniami oraz dorobkiem innych twórców), co dobrze ilustruje wewnętrzną dynamikę jej działań.
Istotnym aspektem prezentacji jest także głębokie tematyzowanie psychologiczno-społecznego oraz politycznego wymiaru ciszy. W wielu pracach pojawia się figura pozbawienia głosu, która najczęściej jest metaforą poddaństwa lub wykluczenia. Zaradny przyjmuje pozycję krytyczki patriarchalnego modelu świata, niekiedy pozwalając sobie na subwersywne gesty uciszenia – czy wręcz kastracji – elementów męskich. Niezwykle precyzyjnie gra tropami migotliwej tożsamości oraz dominacji, co daje rezultat niejednoznacznego spiętrzenia sensów tworzących koncepcyjną ramę wystawy.
Paweł Szroniak
koniec
26 kwietnia 2018
Galeria Arsenał
15-222 Białystok, ul. Mickiewicza 2
tel. +48 85 742 03 53, +48 85 744 76 40
fax +48 85 742 85 60
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i dni poświątecznych) w godz. 10.00 – 17.00
Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, w czwartki wstęp wolny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2018-04-27 18:00
Do: 2018-06-14
Galeria Arsenał, Białystok, Mickiewicza 2

Najnowsze

Sztuka szczęśliwych ludzi w Szczecinie
Muzeum Narodowe w Szczecinie

15 X 2018

Sztuka szczęśliwych ludzi | Malarstwo na Bornholmie w XIX i XX wieku | Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3 | Otwarcie wystawy: 6 października 2018 | Wystawa czynna do 17 marca 2019 | Kuratorzy: Lars Kærulf Møller, dr Beata Małgorzata Wolska

więcej »

Histerotomia mózgu — 30 lat później we Wrocławiu
Galeria Entropia

14 X 2018

Tomasz Mniamos | Histerotomia mózgu — 30 lat później | fotografie | szablony | video z lat 1986-91 | 9—19.10.2018

więcej »

Baletnica w oknie we Wrocławiu
Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski

13 X 2018

Związek Polskich Artystów Fotografików | Okręg Dolnośląski | Galeria Za szafą • Wrocław • ul. Św. Marcina 4 | Paweł Janczaruk i Anna Szafran | Baletnica w oknie. Księga 1 | wystawa czynna 12.10–28.10.2018 r.

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

Galeria Arsenał
— Początek w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Eliza w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Architektoniczne ewolucje w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Kontrakt rysownika w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Plusy i minusy w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Chłoporobotnik i boa grzechotnik w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Globalna kontrola i cenzura w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Obraz wewnętrzny w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Centralna, Środkowo-Wschodnia w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Uwaga! Granica w Białymstoku (i w Lublinie)

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.