Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 stycznia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Nieużyteczne w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
Andrzej Bembenek | nieużyteczne | otwarcie 11.05. godz. 19:00 | wystawa czynna do 03.06.2018

BWA Zielona Góra

Nieużyteczne w Zielonej Górze

Andrzej Bembenek | nieużyteczne | otwarcie 11.05. godz. 19:00 | wystawa czynna do 03.06.2018
Andrzej Bembenek, On, olej 195×150 cm, 2017
Andrzej Bembenek, On, olej 195×150 cm, 2017
Zamazywanie słupów trakcyjnych to w moich obrazach sposób na ich indywidualizację. Sprzeciw wobec uwspólnotowieniu, na którym bazują systemy totalitarne i korporacje. Tam nierozpoznawalność, rodzaj uniformizacji warunkuje trwanie w układzie nastawionym na narzucony z góry, ściśle określony sposób życia.
Trochę jak w książce Aldousa Huxleya. Jego Nowy wspaniały świat to przerażająca wizja przyszłego społeczeństwa – w pełni zorganizowanego, żyjącego w mechanistycznej strukturze. Pozbawione wolności i indywidualizmu, zagrożone nieuniknionym przeznaczeniem, gdzie szczęśliwi ludzie to tacy, którzy nie są świadomi lepszych i większych możliwości, żyją we własnych światach odpowiednio skrojonych do ich predyspozycji. Generalnie, jak się popsujesz, odpadasz i wymieniamy cię na nowy model. Jednak – co ważne – o tych samych parametrach.
Wykluczenie paradoksalnie daje szansę na odnalezienie w sobie indywidualności. Z przekory nie maluję postaci. Wybrałem trakcje, dźwigi, mosty i inne opuszczone obiekty tego typu, ponieważ posiadają wspólne cechy, powstają w ściśle określonym celu, ich byt, czas trwania jest związany z ich przydatnością do pełnienia ściśle określonych funkcji. W obrazie stanowią znakomity motyw do konstruowania przestrzeni malarskiej, będącej formą walki z przeznaczeniem. Bo tym jest proces twórczy ich indywidualizacji przez niszczenie. Odchodząc od pierwotnego znaczenia buduję zupełnie inny, nowy świat znaczeń. On jest sensem nowego obrazu.
Podobną metodą posługiwałem się w trakcie prac nad obrazami do doktoratu. Nowe znaczenia wypowiedzi tworzyłem przez zamalowanie pierwotnych form gęstą, ciemną farbą laserunkowa. Kolejnym etapem uwalniania były białe zasłony. Sposób na odcięcie od zastanego. Zmieniły się jedynie motywy. Teraz przedmiotem eksperymentów stał się pejzaż, ale zdarzały się również portrety znaczących dla mnie osób m.in. Akiego Kaurismaki. Bo rzecz ciągle w wolności, w nieustających próbach oderwania się od systemu.
Prace monochromatyczne, prezentowane w Galerii BWA, to malarstwo gestu. Jego siła – jak sądzę – tkwi w wyborze zamazanego fragmentu obrazu. Poprzez taką destrukcję i odpowiedni dla siły wyrazu kolor tworzyłem emocjonalne konstrukcje – wyraz empatii lub krzyk protestu przeciw systemowej zależności, uwikłaniu motywów. Malowałem je, bo coś mnie w nich pociągało, nie tylko w obszarze wizualnym, kompozycyjnym. Pociągał mnie kontekst znaczeniowy – to, co z tyłu, za obrazem. Sfera uwikłania w zależności i możliwość wyboru. Od nich zależał mój wybór, wolny, przez to czysty gest artysty.
Andrzej Bembenek
koniec
11 maja 2018
BWA Zielona Góra
65-048 Zielona Góra, Al. Niepodległości 19
tel. 68 325-37-26
fax 68 325-37-26
Czynne: wt-so 12-19; ni 11-17
Wstęp: 1,50 / 1,00 zł; we wtorki wstęp wolny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2018-05-11 19:00
Do: 2018-06-03
BWA Zielona Góra, Zielona Góra, Al. Niepodległości 19

Najnowsze

Badania terenowe w Białymstoku
Galeria Arsenał

14 I 2019

Z powodu żałoby narodowej ogłoszonej po tragicznej śmierci prezydenta Gdańska, Pawła Adamowicza, otwarcie wystawy Krzysztofa Garbaczewskiego Badania terenowe zostało przesunięte na niedzielę, 20 stycznia, o godz. 18:00. Jednocześnie informujemy, że wystawa będzie czynna tego dnia dla zwiedzających od godz. 10:00.

więcej »

Man-Machine w Słupsku i Ustce
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej

5 I 2019

[aktualizacja 16.01.2019] W związku z tragiczną śmiercią śp. Pawła Adamowicza Prezydenta Miasta Gdańska oraz ogłoszeniem przez Wojewodę Pomorskiego żałoby dla województwa pomorskiego informujemy, że wernisaże wystawy zbiorowej MAN-MACHINE w dniu 17.01.2019 nie odbędą się.

więcej »

Nokturnum w Chorzowie
Galeria MM

4 I 2019

NOCTURNUM – Rafał ERET – malarstwo | wystawa zorganizowana we współpracy z Galerią Wirydarz z Lublina | wernisaż 7 stycznia (poniedziałek) o godz. 17.00 | wystawa czynna od 8 do 28 stycznia

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

BWA Zielona Góra
— Małe obrazy w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Nić w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Olśnienie w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Pełny obraz w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Po drugiej stronie lustra w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Rysunek satyryczny w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Nowe Miasto w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Znamy się, a nawet lubimy w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Amorobile C8-H11-N w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Nawet wielkie były kiedyś małe w Zielonej Górze

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.