Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 września 2018
w Esensji w Esensjopedii

Nietota we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
NIETOTA | 29.6.18–24.9.18 | Wernisaż: 29.6.18 (piątek), godz. 18.00, poziom 5 | Oprowadzanie kuratorskie: 1.7.18 (niedziela), godz. 15.00

Muzeum Współczesne Wrocław

Nietota we Wrocławiu

NIETOTA | 29.6.18–24.9.18 | Wernisaż: 29.6.18 (piątek), godz. 18.00, poziom 5 | Oprowadzanie kuratorskie: 1.7.18 (niedziela), godz. 15.00
Alex Urban, Artystka, 2017, obiekt ok. 40×50 cm. Dzięki uprzejmości autorki, fot. Marcin Łuczkowski
Alex Urban, Artystka, 2017, obiekt ok. 40×50 cm. Dzięki uprzejmości autorki, fot. Marcin Łuczkowski
Tradycyjna wizualność bardzo często ścierała się z czymś niewyrażalnym, a taką konfrontację przypieczętowała „anarracyjna” sztuka modernistyczna.
Nietota – wystawa, w której tytule pobrzmiewa niemowlęce gaworzenie – odwołuje się do ezoterycznego dzieła Tadeusza Micińskiego z 1910 roku, Księgi tajemnej Tatr. Słowo użyte przez autora to potoczna nazwa lepidodendronów, spokrewnionych z paprotnikami botanicznych reliktów sprzed 300 milionów lat. Ludowy przesąd, rozpowszechniony zwłaszcza na terenie Karpat, przypisywał im działanie magiczne. Przewrotna nazwa oznaczać miała „nie tą”, czyli Tą, której imienia wymawiać nie należy.
Kamil Moskowczenko, Macierz, 2016, olej na płótnie 120×160 cm. Dzięki uprzejmości autora
Kamil Moskowczenko, Macierz, 2016, olej na płótnie 120×160 cm. Dzięki uprzejmości autora
Trudno jednoznacznie orzec, jakie były motywacje Micińskiego, kiedy sięgał po tradycję guseł w swojej wizyjnej powieści. Znając osobowość autora, literacko sportretowanego na stronach jednej z powieści Stanisława Ignacego Witkiewicza, trudno podejrzewać go o fascynacje wyłącznie etnograficzne. Sam tytuł jest bowiem znaczącym neologizmem nawiązującym do stanu „bez-sensu” czy „niemoty”. W praktyce nienazywania znajduje odbicie silna wiara w magię sympatyczną, a pośrednio – nadprzyrodzoną moc reprezentacji.
Jak twierdził Edgar Morin – francuski filozof i socjolog – pierwotnie technika, magia, religia i sztuka nie dawały się odróżnić. Wystawa, odnosząc się do relacji sztuki i niewyrażalnego, związków praktyk artystycznych z magicznymi, podnosi zarazem problem prześladowań osób aspołecznych, pośrednio także estetyzacji przemocy, obecnej w nierzadko teatralnej oprawie procesów o czarownictwo.
Małgorzata Wielek-M, Góra wijów, 2016, olej na płótnie 80×60 cm. Dzięki uprzejmości autorki
Małgorzata Wielek-M, Góra wijów, 2016, olej na płótnie 80×60 cm. Dzięki uprzejmości autorki
Wiara w istnienie wiedzy sekretnej i niewidzialnych mocy ma się dobrze, niezależnie od technicznego zaawansowania danej cywilizacji. Poprzez modelowanie i reprezentację rzeczywistości, transmutację materii i mistycyzm abstrakcji, performatywność gestu, a także sploty mimesis i hermetycznej symboliki, praktyka artystyczna penetruje wiele sfer ludzkiej duchowości.
Wystawa obejmie realizacje malarskie, wideo, obiekty i instalacje odwołujące się do wizualnych aspektów praktyk hermetycznych i mistycznych.
Kurator: Łukasz Huculak.
Artyści: Paweł Baśnik, Olaf Brzeski, Łukasz Huculak, Robert Kuśmirowski, Marcin Łuczkowski, Maess, Kamil Moskowczenko, Łukasz Patelczyk, Laura Pawela, Hubert Pokrandt, Alex Urban, Małgorzata Wielek-M.
Wystawa będzie prezentowana w Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy od 9 listopada 2018 do 5 stycznia 2019.
koniec
17 czerwca 2018
Muzeum Współczesne Wrocław
53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a
tel. 71 356 42 50
Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20
Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2018-06-29 18:00
Do: 2018-09-24
Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław, Plac Strzegomski 2a

Najnowsze

Nie ma się czym martwić w Katowicach
BWA Katowice

15 IX 2018

Mała przestrzeń | 23.09-2.11 | Martyna Kielesińska „Nie ma się czym martwić” | wernisaż 28 września o godzinie 18.00

więcej »

Kiedy matematyk spotyka artystę w Katowicach
Galeria Rondo Sztuki

14 IX 2018

KIEDY MATEMATYK SPOTYKA ARTYSTĘ… | 30-lecie BPSC – Sponsora Młodej Sztuki | od 4 do 25 września 2018 | Galeria+

więcej »

Prześwity i (nie)pamięci w Katowicach
BWA Katowice, Galeria Rondo Sztuki

12 IX 2018

Tomasz Struk. Prześwity i (nie)pamięci | główna galeria | 14.09-2.11 | Wernisaż 14 września br. o godz. 17.00 w Galerii Rondo Sztuki, a o godz. 18.00 w Galerii BWA.

więcej »

Polecamy

Palisada nad Olzą

Miejsca, które warto odwiedzić:

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Galeria Antoniego Toborowicza
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Współczesne Wrocław
— Praktyka okupacji dzieła we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Urodzaj we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Red is Bad we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Zmęczeni we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Szczurołap we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Nic w zamian we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Death Landscapes we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Nie żałuję we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Wszystkie rzeczy widzialne i niewidzialne we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Duchy lasu we Wrocławiu

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.