Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 lutego 2019
w Esensji w Esensjopedii

Nietota we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
NIETOTA | 29.6.18–24.9.18 | Wernisaż: 29.6.18 (piątek), godz. 18.00, poziom 5 | Oprowadzanie kuratorskie: 1.7.18 (niedziela), godz. 15.00

Muzeum Współczesne Wrocław

Nietota we Wrocławiu

NIETOTA | 29.6.18–24.9.18 | Wernisaż: 29.6.18 (piątek), godz. 18.00, poziom 5 | Oprowadzanie kuratorskie: 1.7.18 (niedziela), godz. 15.00
Alex Urban, Artystka, 2017, obiekt ok. 40×50 cm. Dzięki uprzejmości autorki, fot. Marcin Łuczkowski
Alex Urban, Artystka, 2017, obiekt ok. 40×50 cm. Dzięki uprzejmości autorki, fot. Marcin Łuczkowski
Tradycyjna wizualność bardzo często ścierała się z czymś niewyrażalnym, a taką konfrontację przypieczętowała „anarracyjna” sztuka modernistyczna.
Nietota – wystawa, w której tytule pobrzmiewa niemowlęce gaworzenie – odwołuje się do ezoterycznego dzieła Tadeusza Micińskiego z 1910 roku, Księgi tajemnej Tatr. Słowo użyte przez autora to potoczna nazwa lepidodendronów, spokrewnionych z paprotnikami botanicznych reliktów sprzed 300 milionów lat. Ludowy przesąd, rozpowszechniony zwłaszcza na terenie Karpat, przypisywał im działanie magiczne. Przewrotna nazwa oznaczać miała „nie tą”, czyli Tą, której imienia wymawiać nie należy.
Kamil Moskowczenko, Macierz, 2016, olej na płótnie 120×160 cm. Dzięki uprzejmości autora
Kamil Moskowczenko, Macierz, 2016, olej na płótnie 120×160 cm. Dzięki uprzejmości autora
Trudno jednoznacznie orzec, jakie były motywacje Micińskiego, kiedy sięgał po tradycję guseł w swojej wizyjnej powieści. Znając osobowość autora, literacko sportretowanego na stronach jednej z powieści Stanisława Ignacego Witkiewicza, trudno podejrzewać go o fascynacje wyłącznie etnograficzne. Sam tytuł jest bowiem znaczącym neologizmem nawiązującym do stanu „bez-sensu” czy „niemoty”. W praktyce nienazywania znajduje odbicie silna wiara w magię sympatyczną, a pośrednio – nadprzyrodzoną moc reprezentacji.
Jak twierdził Edgar Morin – francuski filozof i socjolog – pierwotnie technika, magia, religia i sztuka nie dawały się odróżnić. Wystawa, odnosząc się do relacji sztuki i niewyrażalnego, związków praktyk artystycznych z magicznymi, podnosi zarazem problem prześladowań osób aspołecznych, pośrednio także estetyzacji przemocy, obecnej w nierzadko teatralnej oprawie procesów o czarownictwo.
Małgorzata Wielek-M, Góra wijów, 2016, olej na płótnie 80×60 cm. Dzięki uprzejmości autorki
Małgorzata Wielek-M, Góra wijów, 2016, olej na płótnie 80×60 cm. Dzięki uprzejmości autorki
Wiara w istnienie wiedzy sekretnej i niewidzialnych mocy ma się dobrze, niezależnie od technicznego zaawansowania danej cywilizacji. Poprzez modelowanie i reprezentację rzeczywistości, transmutację materii i mistycyzm abstrakcji, performatywność gestu, a także sploty mimesis i hermetycznej symboliki, praktyka artystyczna penetruje wiele sfer ludzkiej duchowości.
Wystawa obejmie realizacje malarskie, wideo, obiekty i instalacje odwołujące się do wizualnych aspektów praktyk hermetycznych i mistycznych.
Kurator: Łukasz Huculak.
Artyści: Paweł Baśnik, Olaf Brzeski, Łukasz Huculak, Robert Kuśmirowski, Marcin Łuczkowski, Maess, Kamil Moskowczenko, Łukasz Patelczyk, Laura Pawela, Hubert Pokrandt, Alex Urban, Małgorzata Wielek-M.
Wystawa będzie prezentowana w Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy od 9 listopada 2018 do 5 stycznia 2019.
koniec
17 czerwca 2018
Muzeum Współczesne Wrocław
53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a
tel. 71 356 42 50
Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20
Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2018-06-29 18:00
Do: 2018-09-24
Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław, Plac Strzegomski 2a

Najnowsze

Basia Bańda „Ozdrowieniec”, 2018

Fala unosi i wlecze w Katowicach
BWA Katowice

22 II 2019

Basia Bańda „Fala unosi i wlecze” | Wernisaż 22 lutego o godz. 18.00 | Wystawa w Małej Przestrzeni 23.02 – 14.04.2019

więcej »

Raport wzoru w Ustce
Centrum Aktywności Twórczej

19 II 2019

21.02.2019 17:00 | otwarcie wystawy „Raport wzoru / Repeat Pattern” Marzeny Gruszczyńskiej w ramach rezydencji artystycznej | Centrum Aktywności Twórczej Ustka | wystawa potrwa do 26.02.2019 | wstęp wolny

więcej »

Banery w Katowicach
BWA Katowice

17 II 2019

Banery — reprodukcje dzieł sztuki w dużej skali | główna galeria | 15.2—14.4.19

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Współczesne Wrocław
— Malarz polski we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Obrazośnienie we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Superpozycje we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Topiel we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Czas – okruchy, fragmenty, znaki we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Medytacje Fibonacciego we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— I wody stały się piołunem we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Ucieleśnione we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Praktyka okupacji dzieła we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Urodzaj we Wrocławiu

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.