Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 września 2018
w Esensji w Esensjopedii

Do absolutu poprzez abstrakcję w Krakowie

Mocak
Do absolutu poprzez abstrakcję | Artysta: Friedrich Vordemberge-Gildewart | Otwarcie wystawy: 28.6.2018, godz. 18 | Czas trwania wystawy: 29.6–23.9.2018 | Miejsce: Galeria Alfa, poziom -1

Mocak

Do absolutu poprzez abstrakcję w Krakowie

Do absolutu poprzez abstrakcję | Artysta: Friedrich Vordemberge-Gildewart | Otwarcie wystawy: 28.6.2018, godz. 18 | Czas trwania wystawy: 29.6–23.9.2018 | Miejsce: Galeria Alfa, poziom -1
Friedrich Vordemberge-Gildewart, K 144, 1943, olej / płótno, 60 × 80 cm, Museumsquartier, Osnabrück, courtesy Vordemberge-Gildewart Foundation, Switzerland
Friedrich Vordemberge-Gildewart, K 144, 1943, olej / płótno, 60 × 80 cm, Museumsquartier, Osnabrück, courtesy Vordemberge-Gildewart Foundation, Switzerland
Urodzony w 1899 roku niemiecki artysta Friedrich Vordemberge-Gildewart od początku swojej kariery artystycznej w połowie lat 20. konsekwentnie szedł drogą abstrakcji bez względu na medium, które w danym momencie wykorzystywał. Studiował w Hanowerze architekturę, architekturę wnętrz i rzeźbę. W historii sztuki zapisał się przede wszystkim jako malarz. Poza tymi czterema specjalizacjami wykonywał również projekty graficzne, zlecenia typograficzne, był wykładowcą, autorem tekstów poetyckich i esejów o sztuce. Vordemberge-Gildewart szybko zyskał uznanie i jako reprezentant międzynarodowej awangardy należał do wielu grup artystycznych, między innymi De Stijl, Der Sturm, die abstrakten hannover, abstraction-création. Ekspansja narodowego socjalizmu w Niemczech w latach 30. zmusiła go do emigracji z kraju, w którym się urodził. Jego żona Ilse Leda była Żydówką, a prace samego artysty, tworzone wbrew obowiązującemu kanonowi, zostały zaliczone do „sztuki zdegenerowanej”. Dopiero w 1954 roku wrócił do Niemiec, gdzie otrzymał stanowisko w Wyższej Szkole Projektowania w Ulm. Tam mieszkał aż do śmierci w 1962 roku.
Friedrich Vordemberge-Gildewart, L 2, 1949, litografia (specjalna edycja VG, Duwaer 1949), 23 × 31 cm, Museum Wiesbaden, courtesy Museum Wiesbaden, Niemcy
Friedrich Vordemberge-Gildewart, L 2, 1949, litografia (specjalna edycja VG, Duwaer 1949), 23 × 31 cm, Museum Wiesbaden, courtesy Museum Wiesbaden, Niemcy
Artysta stworzył 222 numerowane chronologicznie obrazy na płótnie. Określał je najpierw mianem konstrukcji (nawiązując do architektury), następnie – kompozycji (odwołując się do muzyki). Były one próbą stworzenia uniwersalnej struktury za pomocą jak najmniejszej ilości użytych środków. Prace Friedricha Vordembergego-Gildewarta znajdują się w najważniejszych kolekcjach muzealnych na całym świecie, w tym w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku, Tate Modern w Londynie oraz w Centre Pompidou w Paryżu. W Muzeum Wiesbaden działa archiwum poświęcone artyście. Ta instytucja posiada też w swojej kolekcji najwięcej prac Vordembergego-Gildewarta. Na ekspozycji prezentujemy ponad 20 prac pochodzących ze zbiorów muzeów w Osnabrück oraz Wiesbaden, galerii sztuki z Berlina i Londynu oraz kolekcji prywatnych.
Towarzysząca wystawie obszerna publikacja oprócz reprodukcji dzieł zawiera kalendarium, wybór pism artysty (po raz pierwszy tłumaczonych na języki polski i angielski), esej Arty Valstar-Verhoff, historyczki sztuki z Bonn, która od połowy lat 80. zajmuje się twórczością Vordembergego-Gildewarta, a także rozmowy z Augustem Vordembergem – bratankiem artysty i jego ostatnim żyjącym krewnym – oraz z Dietrichem Helmsem, emerytowanym profesorem sztuki z Hamburga, który jako pierwszy zajął się kompleksowym opracowaniem spuścizny po artyście.
koniec
24 czerwca 2018
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
30-702 Kraków, ul. Lipowa 4
tel. 12 263 40 01
fax 12 257 10 34
Czynne: wt-ni 11-19
Wstęp: wtorek: wstęp bezpłatny; bilet normalny 10 zł. ulgowy 5 zł, pozostałe - patrz strona muzeum

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2018-06-28 18:00
Do: 2018-09-23
Mocak, Kraków, Lipowa 4

Najnowsze

Nie ma się czym martwić w Katowicach
BWA Katowice

15 IX 2018

Mała przestrzeń | 23.09-2.11 | Martyna Kielesińska „Nie ma się czym martwić” | wernisaż 28 września o godzinie 18.00

więcej »

Kiedy matematyk spotyka artystę w Katowicach
Galeria Rondo Sztuki

14 IX 2018

KIEDY MATEMATYK SPOTYKA ARTYSTĘ… | 30-lecie BPSC – Sponsora Młodej Sztuki | od 4 do 25 września 2018 | Galeria+

więcej »

Prześwity i (nie)pamięci w Katowicach
BWA Katowice, Galeria Rondo Sztuki

12 IX 2018

Tomasz Struk. Prześwity i (nie)pamięci | główna galeria | 14.09-2.11 | Wernisaż 14 września br. o godz. 17.00 w Galerii Rondo Sztuki, a o godz. 18.00 w Galerii BWA.

więcej »

Polecamy

Palisada nad Olzą

Miejsca, które warto odwiedzić:

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Galeria Antoniego Toborowicza
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż autora

Mocak
— Gra w murach Akademii w Krakowie

Mocak
— Wydobycie w Krakowie

Mocak
— Nieuchwytny dźwięk w Krakowie

Mocak
— W poszukiwaniu rysunku totalnego w Krakowie

Mocak
— Artyści z Krakowa. Generacja 1970–1979 w Krakowie

Mocak
— Nonsensowne technologie w Krakowie

Mocak
— Lagertheater w Krakowie

Mocak
— Gry znaczeń w Krakowie

Mocak
— Nowe kierunki w sztuce w Krakowie

Mocak
— Poezja i sztuka na progu nazizmu w Krakowie

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.