Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 lipca 2018
w Esensji w Esensjopedii

Do absolutu poprzez abstrakcję w Krakowie

Mocak
Do absolutu poprzez abstrakcję | Artysta: Friedrich Vordemberge-Gildewart | Otwarcie wystawy: 28.6.2018, godz. 18 | Czas trwania wystawy: 29.6–23.9.2018 | Miejsce: Galeria Alfa, poziom -1

Mocak

Do absolutu poprzez abstrakcję w Krakowie

Do absolutu poprzez abstrakcję | Artysta: Friedrich Vordemberge-Gildewart | Otwarcie wystawy: 28.6.2018, godz. 18 | Czas trwania wystawy: 29.6–23.9.2018 | Miejsce: Galeria Alfa, poziom -1
Friedrich Vordemberge-Gildewart, K 144, 1943, olej / płótno, 60 × 80 cm, Museumsquartier, Osnabrück, courtesy Vordemberge-Gildewart Foundation, Switzerland
Friedrich Vordemberge-Gildewart, K 144, 1943, olej / płótno, 60 × 80 cm, Museumsquartier, Osnabrück, courtesy Vordemberge-Gildewart Foundation, Switzerland
Urodzony w 1899 roku niemiecki artysta Friedrich Vordemberge-Gildewart od początku swojej kariery artystycznej w połowie lat 20. konsekwentnie szedł drogą abstrakcji bez względu na medium, które w danym momencie wykorzystywał. Studiował w Hanowerze architekturę, architekturę wnętrz i rzeźbę. W historii sztuki zapisał się przede wszystkim jako malarz. Poza tymi czterema specjalizacjami wykonywał również projekty graficzne, zlecenia typograficzne, był wykładowcą, autorem tekstów poetyckich i esejów o sztuce. Vordemberge-Gildewart szybko zyskał uznanie i jako reprezentant międzynarodowej awangardy należał do wielu grup artystycznych, między innymi De Stijl, Der Sturm, die abstrakten hannover, abstraction-création. Ekspansja narodowego socjalizmu w Niemczech w latach 30. zmusiła go do emigracji z kraju, w którym się urodził. Jego żona Ilse Leda była Żydówką, a prace samego artysty, tworzone wbrew obowiązującemu kanonowi, zostały zaliczone do „sztuki zdegenerowanej”. Dopiero w 1954 roku wrócił do Niemiec, gdzie otrzymał stanowisko w Wyższej Szkole Projektowania w Ulm. Tam mieszkał aż do śmierci w 1962 roku.
Friedrich Vordemberge-Gildewart, L 2, 1949, litografia (specjalna edycja VG, Duwaer 1949), 23 × 31 cm, Museum Wiesbaden, courtesy Museum Wiesbaden, Niemcy
Friedrich Vordemberge-Gildewart, L 2, 1949, litografia (specjalna edycja VG, Duwaer 1949), 23 × 31 cm, Museum Wiesbaden, courtesy Museum Wiesbaden, Niemcy
Artysta stworzył 222 numerowane chronologicznie obrazy na płótnie. Określał je najpierw mianem konstrukcji (nawiązując do architektury), następnie – kompozycji (odwołując się do muzyki). Były one próbą stworzenia uniwersalnej struktury za pomocą jak najmniejszej ilości użytych środków. Prace Friedricha Vordembergego-Gildewarta znajdują się w najważniejszych kolekcjach muzealnych na całym świecie, w tym w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku, Tate Modern w Londynie oraz w Centre Pompidou w Paryżu. W Muzeum Wiesbaden działa archiwum poświęcone artyście. Ta instytucja posiada też w swojej kolekcji najwięcej prac Vordembergego-Gildewarta. Na ekspozycji prezentujemy ponad 20 prac pochodzących ze zbiorów muzeów w Osnabrück oraz Wiesbaden, galerii sztuki z Berlina i Londynu oraz kolekcji prywatnych.
Towarzysząca wystawie obszerna publikacja oprócz reprodukcji dzieł zawiera kalendarium, wybór pism artysty (po raz pierwszy tłumaczonych na języki polski i angielski), esej Arty Valstar-Verhoff, historyczki sztuki z Bonn, która od połowy lat 80. zajmuje się twórczością Vordembergego-Gildewarta, a także rozmowy z Augustem Vordembergem – bratankiem artysty i jego ostatnim żyjącym krewnym – oraz z Dietrichem Helmsem, emerytowanym profesorem sztuki z Hamburga, który jako pierwszy zajął się kompleksowym opracowaniem spuścizny po artyście.
koniec
24 czerwca 2018
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
30-702 Kraków, ul. Lipowa 4
tel. 12 263 40 01
fax 12 257 10 34
Czynne: wt-ni 11-19
Wstęp: wtorek: wstęp bezpłatny; bilet normalny 10 zł. ulgowy 5 zł, pozostałe - patrz strona muzeum

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2018-06-28 18:00
Do: 2018-09-23
Mocak, Kraków, Lipowa 4

Najnowsze

Bestia, bóg i linia w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

16 VII 2018

Bestia, bóg i linia | Splot wiedzy, religii i sztuki w regionie Azji i Pacyfiku | 20.07 – 07.10.2018 | Otwarcie wystawy: 20.07.2018 (PT) 19:00

więcej »

Rejs łodzią w Ustce
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej

15 VII 2018

„Rejs łodzią” / Denton Fredrickson w ramach rezydencji artystycznej | Instalacja zewnętrzna przed Hotelem Willa Red, ul. Żeromskiego 1, Ustka | Termin: 19-30 lipca 3028 r. / godz. 21.30-22.00

więcej »

Urodzaj we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

14 VII 2018

URODZAJ. MICHAŁ WORONIAK | 6.7.18–10.9.18 | poziom 1, galeria fotografii wokół windy

więcej »

Polecamy

Co dwa młyny to nie jeden

Miejsca, które warto odwiedzić:

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Galeria Antoniego Toborowicza
— Wojciech Gołąbowski

Rotunda św. Prokopa i kościół św. Trójcy w Strzelnie
— Sebastian Chosiński

Zamek krzyżacki w Radzyniu Chełmińskim
— Sebastian Chosiński

Zobacz też

Tegoż autora

Mocak
— Gra w murach Akademii w Krakowie

Mocak
— Wydobycie w Krakowie

Mocak
— Nieuchwytny dźwięk w Krakowie

Mocak
— W poszukiwaniu rysunku totalnego w Krakowie

Mocak
— Artyści z Krakowa. Generacja 1970–1979 w Krakowie

Mocak
— Nonsensowne technologie w Krakowie

Mocak
— Lagertheater w Krakowie

Mocak
— Gry znaczeń w Krakowie

Mocak
— Nowe kierunki w sztuce w Krakowie

Mocak
— Poezja i sztuka na progu nazizmu w Krakowie

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.