Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 lutego 2019
w Esensji w Esensjopedii

Początek w Białymstoku

Galeria Arsenał
HUBERT CZEREPOK. POCZĄTEK, W RAMACH FESTIWALU WSCHÓD KULTURY / INNY WYMIAR | 31.08.2018 – 31.10.2018 | Otwarcie: 31.08.2018 / 18:00 | Miejsce: Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2 | Artyści: Hubert Czerepok | Kuratorka: Monika Szewczyk

Galeria Arsenał

Początek w Białymstoku

HUBERT CZEREPOK. POCZĄTEK, W RAMACH FESTIWALU WSCHÓD KULTURY / INNY WYMIAR | 31.08.2018 – 31.10.2018 | Otwarcie: 31.08.2018 / 18:00 | Miejsce: Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2 | Artyści: Hubert Czerepok | Kuratorka: Monika Szewczyk
Wystawa składa się z trzech instalacji wideo. Pierwsza z nich to trzykanałowa projekcja zrealizowana na miejscu wykopalisk w Karahan Tepe w Turcji, gdzie odkryto najstarsze miejsce kultu datowane na 10 tysięcy lat przed naszą erą, uważanego za kolebkę osadnictwa. Jeszcze przed rewolucją neolityczną, czyli przed początkiem rolnictwa i hodowli zwierząt, z połączonych ścianami słupów megalitycznych powstały tam owalne struktury. W sferze domysłów pozostaje, jaka cywilizacja zdołała tego dokonać, kim byli ludzie, którzy zasypali sanktuarium 1500 lat później i dlaczego.
Artysta analizuje różne teorie dotyczące powstania tego niezwykłego miejsca, porównując wyprawę w tak odległą przeszłość do podróży na Marsa i nawiązując do Stalkera Andrieja Tarkowskiego. W filmie tym narracja prowadzona jest przez trzy postacie: Pisarza (człowieka sztuki), Profesora (człowieka nauki) i Stalkera symbolizującego duchowość. W pracy Huberta Czerepoka te trzy perspektywy widzenia ucieleśniają trzy roboty – łaziki marsjańskie.
Kolejną realizacją jest trzykanałowe wideo Kontynuacja będące wizualną opowieścią o sieci poprzemysłowych kolejek linowych w gruzińskim mieście Cziatura, działających niemal nieprzerwanie od 1953 roku, zbudowanej w celu transportu górników pracujących w okolicznych kopalniach. Choć upłynęło 60 lat, dziś nadal jest to najwygodniejszy i najszybszy sposób przemieszczania się mieszkańców miasta. Artysta zdążył zrealizować swą pracę tuż przed jej modernizacją jesienią 2016.
Tytuł wystawy zaczerpnięty został z kolejnej pracy wideo – filmu paradokumentalnego przedstawiającego badania DNA pierwszych Piastów i hipotezy dotyczącej ich obcego rodowodu, która pojawiła się już w XIX wieku. Jednym z pierwszych jej zwolenników był Karol Szajnocha. W 1858 roku zaprezentował tezę, że w VI wieku na ziemie polskie napłynęli skandynawscy imigranci zwani Lachami. Kolejną wersję tej teorii przedstawili w 1918 roku dwaj niemieccy historycy Lambert Schulte i Robert Holtzmann. Odwołali się do dokumentu zwanego Dagome iudex, w którym Mieszko I (nazywany Dagome) oddaje swoje państwo pod opiekę papieżowi. Na tej podstawie Niemcy uznali, że był to najpewniej duński wódz imieniem Dago, który około 960 roku podbił na czele swojej drużyny ziemie nad Wartą. Od dwóch lat Instytut Chemii Organicznej PAN w Poznaniu realizuje projekt badawczy, który ma ostatecznie rozwiązać zagadkę pochodzenia Mieszka I i dynastii Piastów.
W prezentowanych na wystawie pracach fikcja miesza się z nauką, wielość hipotez i teorii poszerza nasze spojrzenie na rzeczywistość, złożoną i niejednoznaczną, i powoduje, że pytanie o źródła pozostaje otwartym.
Wystawa organizowana w ramach Festiwalu Wschód Kultury / Inny Wymiar
Tekst pierwotnie opublikowany na stronie wystawy Hubert Czerepok. Początek, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki.
koniec
31 sierpnia 2018
Galeria Arsenał
15-222 Białystok, ul. Mickiewicza 2
tel. +48 85 742 03 53, +48 85 744 76 40
fax +48 85 742 85 60
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i dni poświątecznych) w godz. 10.00 – 17.00
Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, w czwartki wstęp wolny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2018-08-31 18:00
Do: 2018-10-31
Galeria Arsenał, Białystok, Mickiewicza 2

Najnowsze

Autoportret z abstrakcją, 2008, ol. pł., 180×110 cm, własność artysty

Malarz polski we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

15 II 2019

IGNACY CZWARTOS. MALARZ POLSKI | 22.2.19–29.4.19 | wernisaż: 22.02.19, godz. 18.00, parter

więcej »

PrzeMieszczanie. Przedmieszczanin w Krakowie
Muzeum Historyczne Miasta Krakowa

14 II 2019

Ekspozycja „Przedmieszczanin” stanowi pierwszą część projektu pt. „PrzeMieszczanie”, złożonego z pięciu wystaw poruszających problem narracji o współczesnym mieszczaninie – mieszkańcu Krakowa. Projekt ten stanowi osnowę jubileuszu 120-lecia Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Wernisaż: 15 lutego (piątek), godz. 17.00, Dom Zwierzyniecki, ul. Królowej Jadwigi 41, Kraków. Wystawa czynna 15.02.2019-01.09.2019.

więcej »

Rok Rzeźby w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra

13 II 2019

Galeria BWA w Zielonej Górze zaprasza od 8 lutego do 3 marca 2019 na wystawę Marka Sobczyka „Rok Rzeźby”.

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

Galeria Arsenał
— Badania terenowe w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Wyjście z centrum w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Eliza w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Architektoniczne ewolucje w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Kontrakt rysownika w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Soundless w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Plusy i minusy w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Chłoporobotnik i boa grzechotnik w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Globalna kontrola i cenzura w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Obraz wewnętrzny w Białymstoku

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.