Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 stycznia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Sztuka szczęśliwych ludzi w Szczecinie

Muzeum Narodowe w Szczecinie
Sztuka szczęśliwych ludzi | Malarstwo na Bornholmie w XIX i XX wieku | Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3 | Otwarcie wystawy: 6 października 2018 | Wystawa czynna do 17 marca 2019 | Kuratorzy: Lars Kærulf Møller, dr Beata Małgorzata Wolska

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Sztuka szczęśliwych ludzi w Szczecinie

Sztuka szczęśliwych ludzi | Malarstwo na Bornholmie w XIX i XX wieku | Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3 | Otwarcie wystawy: 6 października 2018 | Wystawa czynna do 17 marca 2019 | Kuratorzy: Lars Kærulf Møller, dr Beata Małgorzata Wolska
Dania od lat 70. XX wieku znajduje się w czołówce Światowego Raportu Szczęścia, często zajmując w nim pierwsze miejsce. Duńczycy słyną z umiejętności osiągania tego stanu, podobnie jak z designu. Pamiętając o tym, na wystawie – po pierwsze – zaprezentowano, w jaki sposób Duńczycy rozumieją szczęście na tle społeczno-kulturowym (począwszy od przełomu XVIII i XIX wieku, skończywszy na latach 70.), które wpłynęło na ukształtowanie samoświadomości duńskiej. Po drugie zaś podjęto refleksję na tym, jaką rolę w tym kontekście odgrywa sztuka duńska XIX i XX wieku.
Pieniądze, sukcesy, sława rzadko są podstawowymi celami Duńczyków. Jeśli można wskazać coś, co jest dla nich naprawdę ważne, byłaby to umiejętność znajdowania równowagi między pracą a czasem wolnym. Jednym słowem: hygge – czyli bycie razem z bliskimi w przyjemnej atmosferze, w poczuciu wspólnoty, wzajemnego zaufania, w przytulnym otoczeniu. Hygge to zjawisko, które u podstaw ma następujące czynniki: klimat Danii, niewielkie rozmiary państwa, tradycja życia domowego, koncepcja równości społecznej oraz państwa opiekuńczego. 
W drugiej połowie XIX wieku zaczęły rozkwitać kolonie artystyczne. Określenie to odnosi się do grup twórców, którzy spotykali się w wybranym miejscu i pracowali we wspólnym celu, kierując się podobnym rozumieniem sztuki. Nie oznacza to jednocześnie, że łączył ich wspólny manifest artystyczny. Wśród dzieł spotykamy różne rozwiązania stylistyczne. Kolonie artystów powstające w Danii – podobnie jak w innych krajach Europy – rozkwitły w związku z popularnością bezpośredniego studiowania natury w 2. połowie XIX wieku. Malarze uciekali ze zwyczajowych centrów kultury w dużych metropoliach i tworzyli grupy w nowych miejscach, które sprzyjały malowaniu na wolnym powietrzu oraz kusiły nietuzinkowymi motywami i intrygującą naturą. 
Właśnie na tym tle należy rozpatrywać kolonię na Bornholmie. Wyspa bez wątpienia przyciągała artystów zarówno przez bogactwo przyrody, jak i jej „dzikość”. W konsekwencji w twórczości odnajdujemy podobne motywy i tematy – są to często przedstawienia natury (w różnych warunkach pogodowych), lokalnej architektury, tamtejszej społeczności… 
Na wystawie będzie można zobaczyć prawie 100 prac duńskich artystów ze zbiorów Bornholms Kunstmuseum – wśród nich dzieła takich twórców jak: Kristian Zahrtmann (1843–1917); Richard Mortensen (1910–1993; zwany czasem duńskim Wassilym Kandinskym); Edvard Weie (1879–1943); Olaf Rude (1886–1957); Oluf Høst (1884–1966) czy Niels Lergaard (1893–1982). 
Wystawie będzie towarzyszył bogato ilustrowany katalog polsko-duńsko-angielski Sztuka szczęśliwcy ludzi. Malarstwo na Bornholmie w XIX i XX wieku z esejami kuratorów i opisami wszystkich obiektów z ekspozycji.
koniec
15 października 2018
Muzeum Narodowe w Szczecinie
ul. Staromłyńska 27, 70-561 Szczecin
tel. (+48) 91/ 4315 200
fax (+48) 91/ 4315 204
Czynne: wtorek–piątek 10.00–18.00, sobota–niedziela 10.00–16.00

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2018-10-06
Do: 2019-03-17
Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin, Wały Chrobrego 3

Najnowsze

Badania terenowe w Białymstoku
Galeria Arsenał

14 I 2019

Z powodu żałoby narodowej ogłoszonej po tragicznej śmierci prezydenta Gdańska, Pawła Adamowicza, otwarcie wystawy Krzysztofa Garbaczewskiego Badania terenowe zostało przesunięte na niedzielę, 20 stycznia, o godz. 18:00. Jednocześnie informujemy, że wystawa będzie czynna tego dnia dla zwiedzających od godz. 10:00.

więcej »

Man-Machine w Słupsku i Ustce
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej

5 I 2019

[aktualizacja 16.01.2019] W związku z tragiczną śmiercią śp. Pawła Adamowicza Prezydenta Miasta Gdańska oraz ogłoszeniem przez Wojewodę Pomorskiego żałoby dla województwa pomorskiego informujemy, że wernisaże wystawy zbiorowej MAN-MACHINE w dniu 17.01.2019 nie odbędą się.

więcej »

Nokturnum w Chorzowie
Galeria MM

4 I 2019

NOCTURNUM – Rafał ERET – malarstwo | wystawa zorganizowana we współpracy z Galerią Wirydarz z Lublina | wernisaż 7 stycznia (poniedziałek) o godz. 17.00 | wystawa czynna od 8 do 28 stycznia

więcej »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.