Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 listopada 2018
w Esensji w Esensjopedii

Medytacje Fibonacciego we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
Medytacje Fibonacciego + Sztruksowy zając | Wobec Katarzyny Kobro (1898–1951) | 9.11.18–11.2.19 | Wernisaż: 9.11.18 (piątek), godz. 18.00, poziom 3 i 4

Muzeum Współczesne Wrocław

Medytacje Fibonacciego we Wrocławiu

Medytacje Fibonacciego + Sztruksowy zając | Wobec Katarzyny Kobro (1898–1951) | 9.11.18–11.2.19 | Wernisaż: 9.11.18 (piątek), godz. 18.00, poziom 3 i 4
Katarzyna Kobro, Akt 1, 1925, fot. Agnieszka Zgirska, dzięki uprzejmości Galerii Starmach
Katarzyna Kobro, Akt 1, 1925, fot. Agnieszka Zgirska, dzięki uprzejmości Galerii Starmach
Wystawa prezentowana w Muzeum Współczesnym Wrocław poświęcona jest jednej z najwybitniejszych rzeźbiarek współczesnych – Katarzynie Kobro w 120. rocznicę jej urodzin. Ze względu na oryginalność dokonań artystkę porównywano m.in. do Constantina Brâncuşiego i Alberto Giacomettiego. Jej oeuvre było punktem odniesienia dla wielu wybitnych osobowości tworzących równolegle z nią, a także dla młodszych pokoleń.
Istotna dla koncepcji pokazu jest analityczno-strukturalna perspektywa, nawiązująca do badań Suzanne Preston Blier fenomenu niewielkich figurek jako obiektów mających moc łagodzenia surowych reguł społecznych. Koresponduje to z zaprojektowanymi i wykonywanymi przez Kobro maskotkami dla dzieci, którymi zarabiała na życie od czasów wojny.
Tytuł wystawy odnosi się do fascynacji artystki matematyką, ale też buduje pomost między praktykami twórczymi Kobro i Josepha Beuysa, wybitnymi artystami tragicznie doświadczonymi przez wojnę i historię. U Beuysa zaowocowało to kultowym już dziś performansem: Jak wytłumaczyć obrazy martwemu zającowi (1965), interpretowanym w kontekście heroicznych prób odsunięcia lęku przed śmiercią, „obycia się z nią”, czy transmisji między granicznymi stanami. Sztruksowy zając (z lat 40. XX w.) Kobro to zabawka, którą artystka podarowała córce Nice Strzemińskiej. Szyte ręcznie przez Kobro maskotki, pełne wyrazu i zdystansowane wobec komercyjnej estetyczności, wydają się rezonować z istotną dla Louise Bourgeois praktyką miękkich rzeźb (pojęcie Lucy Lippard z 1967 r.), będąc jednocześnie „zaczynem” rozwijanych w ostatnich latach tzw. nowych ruchów rzemieślniczych.
Katarzyna Kobro, Sztruksowy zając, lata 40. XX w., fot. Włodzimierz Pietrzyk, dzięki uprzejmości Moniki Krygier
Katarzyna Kobro, Sztruksowy zając, lata 40. XX w., fot. Włodzimierz Pietrzyk, dzięki uprzejmości Moniki Krygier
W ramach ekspozycji wskazano również specyficzne „nadzawartości” w dziełach, teorii i pedagogice Kobro, np. nowatorskie programy dla gospodyń domowych jako swoiste zwiastuny koncepcji rzeźby społecznej Josepha Beuysa z lat 60. XX wieku.
Wystawa, obejmująca realizacje ponad 50 artystów, ma charakter intermedialny, transowy i jest przestrzenią wielozmysłowej percepcji. Obok sztuki samej Katarzyny Kobro i kluczowych osobowości awangardy pierwszej połowy XX w. (m.in. Marii Jaremy, Henryka Wicińskiego, Wacława Szpakowskiego i samego Władysława Strzemińskiego), prezentuje twórców kolejnych pokoleń, dla których artystka pozostaje fenomenem nieobojętnym, katalizującym wypowiedzi interpretacyjno-afirmatywne, analityczne i krytyczne. Horyzont multimedialnej ekspozycji współtworzą też prace zaangażowane społecznie, interpretujące traumy, które dotknęły progresywną artystkę, jak i wybitne realizacje medytacyjne.
Artystki i artyści: Krzysztof M. Bednarski + Anna Konik / Jan Berdyszak / Joseph Beuys / Gerhard Blum-Kwiatkowski / Hanna Brzuszkiewicz / Tatiana Czekalska + Leszek Golec / Wanda Czełkowska / Witosław Czerwonka + Leszek Brogowski / Wanda Gołkowska / Nicolas Grospierre / Izabella Gustowska / Emilia Grubba / Jerzy Grzegorski / Maria Jarema / Sylwia Jakubowska / Anna + Krystian + Katarzyna A. + [K]rystian Jarnuszkiewicz / Katarzyna Kobro / Jarosław Kozakiewicz / Monika Krygier + Stefan Krygier + Włodzimierz Pietrzyk / Aurelia Mandziuk-Zajączkowska + Alicja Kujawska / Edward Krasiński / Sławomir Lipnicki + Anna Zelmańska-Lipnicka / Andrzej Mitan / Jerzy Mizera + Marek Sarełło / Anita Oborska-Oracz / Andrzej Paruzel + Małgorzata Paruzel + Piotr Weychert / Leon Podsiadły / Roman Pniewski / Katarzyna Podpora / Józef Robakowski + Janusz Zagrodzki / Robert Rumas + Zbigniew Libera / Henryk Stażewski / Maciej Szańkowski / Władysław Strzemiński / Stefan Wegner / Henryk Wiciński / Andrzej Wojciechowski + Stanisław Dróżdż / Iwona Teodorczuk-Możdżyńska + Agnieszka Zgirska + Mateusz Sękiewicz / Dobrochna Surajewska + Andrzej Karolewicz / Wacław Szpakowski / Ludmiła Stehnova / Agata Zielińska-Głowacka / Marta Branicka + Mikołaj Robert Jurkowski + Joanna Gugała-Ponikowska / Piotr Grdeń + Karina Dzieweczyńska / Jacek Staniszewski + Krzysztof Wróblewski + Maciej Sieńkowski / Bolesław Utkin.
Dobrochna Surajewska, Bez tytułu [flaga dla Kobro], 2018, dzięki uprzejmości artystki
Dobrochna Surajewska, Bez tytułu [flaga dla Kobro], 2018, dzięki uprzejmości artystki
Prace z kolekcji: Ewy Sapki-Pawliczak, Muzeum Narodowego w Krakowie, Galerii Starmach w Krakowie, Królikarni – Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego Oddziału Muzeum Narodowego w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Kolekcji Artystów, Rodzin Artystów, Kolekcji Antoniego Michalaka, Kolekcji Dariusza Bieńkowskiego, Kolekcji Krzysztofa Musiała, Kolekcji Prywatnych, Galerii Pola Magnetyczne + Fundacji Archeologia Fotografii w Warszawie, Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu (Kariny Dzieweczyńskiej i Piotra Grdenia) + Fundacji Arton Mariki Kuźmicz z Warszawy, Anny Konik, Włodzimierza Pietrzyka, Fundacji Sztuki Współczesnej In Situ w Sokołowsku, Muzeum Okręgowego w Toruniu, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku.
Aranżacja ekspozycji: Dorota Grubba-Thiede, Maria Zgirska, Mateusz Michalczyk, artyści oraz zespół MWW.
Pierwszą edycję wystawy zorganizowała Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie w dniach 27.04–15.08.2018.
Kuratorka: dr Dorota Grubba-Thiede.
koniec
29 października 2018
Muzeum Współczesne Wrocław
53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a
tel. 71 356 42 50
Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20
Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2018-11-09 18:00
Do: 2019-02-11
Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław, Plac Strzegomski 2a

Najnowsze

Cień wolności w Katowicach
BWA Katowice

16 XI 2018

Cień wolności — dzieje minionego stulecia przez pryzmat sztuki | 14.11.18—30.1.19

więcej »

Olśnienie w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra

9 XI 2018

Wojciech Ulman | Olśnienie | Otwarcie 16.11. o godz. 19:00 | Wystawa czynna do 9.12.2018

więcej »
Alicja Łukasiak, Pożeracz gatunków, ceramika, metal, drewno, 2015

Wyjście z centrum w Białymstoku
Galeria Arsenał

8 XI 2018

Wyjście z centrum | 16.11.2018 – 10.01.2019 | Otwarcie: 16.11.2018 / 18:00 | Miejsce: Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2 | Artyści: Karolina Breguła, Grzegorz Drozd, Magdalena Firląg, Wojciech Gilewicz, Justyna Górowska, Adam Gruba, Alicja Łukasiak, Daniel Rycharski, ZOR (Zmiana Organizacji Ruchu) | Kuratorka: Agata Chinowska

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Współczesne Wrocław
— I wody stały się piołunem we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Ucieleśnione we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Praktyka okupacji dzieła we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Urodzaj we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Nietota we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Red is Bad we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Zmęczeni we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Szczurołap we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Nic w zamian we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Death Landscapes we Wrocławiu

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.