Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 stycznia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Topiel we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
„Topiel” Marcin Płonka | 7.12.18–11.2.19 | poziom 1, galeria fotografii wokół windy

Muzeum Współczesne Wrocław

Topiel we Wrocławiu

„Topiel” Marcin Płonka | 7.12.18–11.2.19 | poziom 1, galeria fotografii wokół windy
Topiel to słowo, które nie ma swojego dosłownego odpowiednika w innym niż polski języku. Oznacza: głębokie miejsce w rzece, stawie lub jeziorze albo grząskie bagno; też: wzburzone, pieniące się wody w takim miejscu. Czy zatem przestrzeń ta, tak samo, jak słowo, jest typowo rodzimym zjawiskiem? Topiel przyciągała przecież swoją tajemniczością romantycznych wieszczów z Mickiewiczowską Świtezianką na czele.
Co nam dzisiaj zostało po tych mitach i ludowych wierzeniach? Topiel nadal fascynuje i wymyka się ludzkim porządkom, kusi dzikim pięknem, jednocześnie będąc miejscem nieokiełznanym, niebezpiecznym. Chociaż pewnie bardziej niż z romantycznym poematem kojarzy nam się z serialem Detektyw, którego wyjątkowo mroczny pierwszy sezon osadzony został pośród bagnistych terenów Luizjany. Topiel nie jest tam wprawdzie polską topielą, ale przecież nie chodzi o lingwistyczną zgodność, lecz o zapachy, dźwięki, barwy, strukturę, wilgoć. O esencję miejsca.
Marcin Płonka – urodzony w 1986 roku w Łańcucie. Grafik oraz fotograf. Posiada dyplom z Projektowania Graficznego ASP we Wrocławiu. Studiował w Instytucie Kreatywnej Fotografii w Opavie w Czechach jednak studiów nigdy nie ukończył. Początkowo zainteresowany fotografią dokumentalną (zdobywając uznanie m.in w konkursach Grand Press Photo), na kilka lat zarzucił ją, oddając się pracy komercyjnej dla globalnych klientów. Do fotografii powrócił z innym spojrzeniem, luźno koncentrując się na fikcji o podłożu dokumentalnym, silnie poszukując odrębnego języka fotograficznego. Obecnie żyje i pracuje w Berlinie, prowadząc własne studio projektowe. Jego prace były pokazywane na wystawach oraz projekcjach we Francji, Niemczech, Polsce, Czechach, Łotwie, oraz na festiwalach fotograficznych w Pradze, Berlinie, Zagrzebiu oraz Moskwie.
Kurator: Paweł Bąkowski.
koniec
27 grudnia 2018
Muzeum Współczesne Wrocław
53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a
tel. 71 356 42 50
Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20
Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2018-12-07
Do: 2019-02-11
Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław, Plac Strzegomski 2a

Najnowsze

Badania terenowe w Białymstoku
Galeria Arsenał

14 I 2019

Krzysztof Garbaczewski | Badania terenowe | 18.01.2019 – 15.03.2019 | Otwarcie: 18.01.2019 / 18:00 | Miejsce: Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2 | Kuratorka: Patrycja Ryłko

więcej »

Man-Machine w Słupsku i Ustce
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej

5 I 2019

[aktualizacja 16.01.2019] W związku z tragiczną śmiercią śp. Pawła Adamowicza Prezydenta Miasta Gdańska oraz ogłoszeniem przez Wojewodę Pomorskiego żałoby dla województwa pomorskiego informujemy, że wernisaże wystawy zbiorowej MAN-MACHINE w dniu 17.01.2019 nie odbędą się.

więcej »

Nokturnum w Chorzowie
Galeria MM

4 I 2019

NOCTURNUM – Rafał ERET – malarstwo | wystawa zorganizowana we współpracy z Galerią Wirydarz z Lublina | wernisaż 7 stycznia (poniedziałek) o godz. 17.00 | wystawa czynna od 8 do 28 stycznia

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Współczesne Wrocław
— Czas – okruchy, fragmenty, znaki we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Medytacje Fibonacciego we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— I wody stały się piołunem we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Ucieleśnione we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Praktyka okupacji dzieła we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Urodzaj we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Nietota we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Red is Bad we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Zmęczeni we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Szczurołap we Wrocławiu

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.