Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 kwietnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Roszkowski i Zero, Jeden w Olsztynie

BWA Olsztyn
Sala Główna: Aleksander Roszkowski „Malarstwo” | Sala Kameralna: ZERO, JEDEN | Viktor Hulik, Mark Starel, Arkadiusz Sylwestrowicz | wernisaże 31 stycznia (czwartek), godz. 18:00 | Wystawy potrwają do 3 marca.

BWA Olsztyn

Roszkowski i Zero, Jeden w Olsztynie

Sala Główna: Aleksander Roszkowski „Malarstwo” | Sala Kameralna: ZERO, JEDEN | Viktor Hulik, Mark Starel, Arkadiusz Sylwestrowicz | wernisaże 31 stycznia (czwartek), godz. 18:00 | Wystawy potrwają do 3 marca.
Aleksander Roszkowski „Malarstwo”
BWA zaprezentuje wystawę retrospektywną, obejmującą prace artysty od lat 80-tych po współczesne. Pokazane zostaną prace z cyklu „Postaci bez głów” z lat 80-tych i 90-tych, ekspresyjne, bogate w fakturę pejzaże, w tym cykl „100 metrów do Styksu” oraz najnowsze prace geometryczne.
(…) Wiem, że Sztuka jest zjawiskiem tak pojemnym i nieskończenie wielkim, że jest w Niej miejsce na wszelkie przejawy wyrażania swojego stosunku do świata. I nadal jest tu miejsce na malowanie, niezależnie od panujących mód i trendów. Świadomie nie piszę na obrazach. Nie należę do artystów zobowiązanych do komentarza odautorskiego. Obrazy niech bronią się same. Ja tylko czuję się w obowiązku powiedzieć, że uważam, iż malarstwo nadal ma ogromną siłę samoobrony i ja wierzę w tę siłę, gdyż obrazy nie powstaną za pomocą z góry założonej wizji świata, tylko dzięki rzetelnej, czułej i wnikliwej obserwacji oraz autentycznej fascynacji. / Aleksander Roszkowski
Aleksander Roszkowski urodził się w 1961 r. w Warszawie. Ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych, gdzie studiował pod kierunkiem Jacka Siennickiego i Zbigniewa Gostomskiego. Dyplom na wydziale malarstwa uzyskał w 1985 roku. Po studiach podjął pracę pedagogiczną w macierzystej uczelni. W 1987 roku zdobył dwa wyróżnienia honorowe na XIII Ogólnopolskim Konkursie Malarskim im. Jana Spychalskiego w Poznaniu. Uczestniczył w zbiorowych pokazach „Arsenał 88” i „Red & White” w Hali Gwardii w Warszawie, uzyskując na pierwszej z nich nagrodę honorową. Ważnym momentem w twórczości artysty była indywidualna wystawa 11 płócien w renomowanej Andre Zarre Gallery w Nowym Jorku w 1989 roku.
KURATOR: Marcin Bienenda
• • •
„ZERO, JEDEN” – Viktor Hulik, Mark Starel, Arkadiusz Sylwestrowicz
Wystawa pt. ZERO, JEDEN stanowi odsłonę twórczości trzech artystów reprezentujących różne pokolenia, postawy i nurty współczesnej sztuki geometrycznej.
Viktor Hulík, ur. 1949, mieszka i pracuje w Bratysławie (SK). Reprezentuje ten rodzaj abstrakcji geometrycznej, w którym sztuka staje się filozofią. Najbardziej uderzającym filozoficznym paradygmatem jego twórczości jest związek porządku z chaosem. Początkowo, w latach 70. odnosił się do dualizmu przyrody i człowieka. W latach 80. integrował przestrzeń obrazową i realną oraz prowadził eksperymenty z ruchem konstrukcji w ruchomych obiektach. To założenie realizuje do dziś. Jak pisze Eva Trojanová, artysta kwestionuje kategorię trwałości. Wizualizuje ideę trwałej zmiany, dynamizmu jako zasady istnienia. Sztywność i statyczność są tu przeciwstawne procesowi i aktywności, a chaos jest inną formą porządku1).
Mark Starel (vel Wiesław Łuczaj), ur.1960, mieszka i pracuje w Kielcach i Warszawie. Od 2011 roku wraz z grupą artystów europejskich tworzy międzynarodowy ruch artystyczny „Discursive Geometry”, którego jest pomysłodawcą. Ta idea włącza sztukę geometryczną w aktualnie toczące się dyskursy, m.in. społeczne, języka, nauki, czy samej sztuki. Tworzy obrazy statystyczne inspirowane bazami danych lub komunikatami statystycznymi, głównie na temat zachowań społecznych Polaków. Punktem wyjścia twórczości artysty jest założenie, że współczesna rzeczywistość jest rzeczywistością statystyczną.
Arkadiusz Sylwestrowicz, ur. 1971, mieszka i pracuje w Gdańsku. Reprezentuje ten rodzaj abstrakcji geometrycznej, w którym sztuka zajmuje się samą sobą (zob. sztuka konkretna). Prowadzi eksperymenty z materią obrazu, poszukuje nowych, nieznanych wcześniej sposobów malowania. Skłania się do wymiaru sensualnego. W ostatnich latach rozwija cykl „dźwiękobrazów”, będących transmedialnym dialogiem malarstwa z dźwiękiem. Wykorzystuje m.in. specjalny algorytm, za pomocą którego można przełożyć obraz na pasmo dźwięków.
Tytuł wystawy ZERO, JEDEN odnosi się do znaczeń binarnych. Ponieważ jest ich wiele, konteksty wystawy mogą być postrzegane zarówno w odniesieniu do formy, czy treści, jak też materialnego nośnika dzieła. Spośród najbardziej znanych znaczeń, relacja ZERO, JEDEN (0,1), {0,1} w sztuce może oznaczać kontrast lub kombinację kolorów, np. biały-czarny. W filozofii oznacza byt lub nieistnienie. W logice prawdę i fałsz. W systemach cyfrowych – stan wyłączony-włączony. Kody binarne są cechą środowiska komputerowego, a w codziennym życiu oznaczają różne, proste antynomie.
KURATORKA: Małgorzata Bojarska-Waszczuk
koniec
24 stycznia 2019
BWA Galeria Sztuki w Olsztynie
10-450 Olsztyn, Al. Marsz.J. Piłsudskiego 38
tel. (89) 527 94 66, (89) 533 51 08
fax (89) 534 35 88
Czynne: codziennie oprócz poniedziałków w godz. 10.00 - 17.00
Wstęp: 6 zł normalny, 3 zł ulgowy, opiekunowie grup bezpłatnie

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Maszkarony i historie do opowiedzenia we Wrocławiu
Galeria Entropia

16 IV 2019

Beata Rojek | Maszkarony i historie do opowiedzenia | malarstwo, rysunek, ruchome obrazy, komiks | 16.04 – 07.05.2019 | otwarcie: 16.04.2019 godz. 18:00 | wtorek

więcej »

Szarości we Wrocławiu
Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski

14 IV 2019

Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Dolnośląski | Szarości / Michał Pietrzak | wernisaż: 12.04.2019 | godz. 19.00 | wystawa: 12.04-05.05.2019 | Galeria Za Szafą OD ZPAF ul. Św. Marcina 4, Wrocław | wstęp wolny

więcej »
Andrzej Kowalski, Śmierć konia, 1969, olej na płótnie, 140×110 cm

Zooestetyka. Zwierzęta w sztuce w Szczecinie
Muzeum Narodowe w Szczecinie

3 IV 2019

ZOOESTETYKA | ZWIERZĘTA W SZTUCE | 12 kwietnia – 30 czerwca 2019 | Wernisaż: 11 kwietnia 2019, godzina 18.00 (wstęp wolny) | Kurator: Magdalena Lewoc | Współpraca: Marlena Chybowska-Butler, Agata Kamińska | Muzeum narodowe w Szczecinie – Muzeum Sztuki Współczesnej Pałac pod głowami, ul. Staromłyńska 1

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

BWA Olsztyn
— Wieliczko w Olsztynie

BWA Olsztyn
— W cieniu feminizmu w Olsztynie

BWA Olsztyn
— Zdrowaśka, Byłam i jestem w Olsztynie

BWA Olsztyn
— Auto-Niebyt i Patrząc na Tokio w Olsztynie

BWA Olsztyn
— Na 275. kilometrze w Olsztynie

BWA Olsztyn
— Po śladach w Olsztynie

BWA Olsztyn
— Odłamki snu w Olsztynie

BWA Olsztyn
— Closer w Olsztynie

BWA Olsztyn
— ISRAEL#TAGS w Olsztynie

BWA Olsztyn
— Ósme drzwi pustki w Olsztynie

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.