Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 czerwca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Błogobzbzbzstan w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
Piotr Kopik | Błogobzbzbzstan | kurator: Stanisław Welbel | Otwarcie wystawy: 18.01.2019 godz. 19:00 | Wystawa czynna do 03.02.2019.

BWA Zielona Góra

Błogobzbzbzstan w Zielonej Górze

Piotr Kopik | Błogobzbzbzstan | kurator: Stanisław Welbel | Otwarcie wystawy: 18.01.2019 godz. 19:00 | Wystawa czynna do 03.02.2019.
Wu Daozi (Wu Tao-tzu), chiński malarz żyjący na przełomie VII i VIII wieku w czasach dynastii Tang, według legendy nigdy nie umarł, a odszedł z tego świata i wkroczył w namalowany przez siebie pejzaż. Według niektórych wersji opowieści mistrz zamyślił się nad obrazem i po prostu weń wszedł, jakby rozmył się w swoim dziele. W innych wersjach po ukończeniu obrazu stanął przed nim i klasnął w dłonie, na co otworzyła się brama namalowanej świątyni, do której wszedł i zniknął na zawsze. Legenda stała się punktem wyjścia dla wydanej kilka lat temu książki Svena Lindqvista The Myth of Wu Tao-tzu (2012), której zawdzięczam inspirację w patrzeniu i myśleniu o projekcie „Błogobzbzbzstan”, przede wszystkim (w uproszczeniu) w perspektywie zderzenia zachodniej filozofii i myśli Wschodu, w szerszym kontekście – napięcia między tradycjami racjonalnymi, empirycznymi a ezoterycznymi.
„Błogobzbzbzstan” ma swój początek w wieloletnich ćwiczeniach jogi wykonywanych przez artystę w swojej pracowni. Te dwie praktyki: artystyczna i jogiczna, współdzielące ograniczoną przestrzeń, przenikają się wzajemnie na różnych płaszczyznach. Relacje pomiędzy nimi oddaje tytuł ukazujący napięcie między stanami błogości i pobudzenia, mogącymi być wynikiem obu praktyk. Minimalistyczna wystawa składa się z kilku elementów pochodzących z tego świata – obrazów powstałych w pracowni oraz maty do jogi, będącej fizycznym zapisem długotrwałych ćwiczeń. Kolejnym elementem jest rzeczywistość wirtualna, w której motywy z obrazów stają się trójwymiarowe i „ożywają”. W momencie założenia wirtualnych okularów, widz wkracza w obraz, ale i zarazem w przestrzeń pracowni, pracy i ćwiczeń artysty. Konturowe postacie powtarzają szereg ruchów ćwiczeń, stają się raz bardziej cielesne a raz abstrakcyjne. Wchodzenie w trójwymiarowy, generowany cyfrowo świat jest odwrotnością procesu, w jakim powstają obrazy, które zanim zostaną naniesione na płótno, tworzone są w postaci grafiki komputerowej. Jest to do pewnego stopnia powtórzeniem procesu praktyki jogicznej, gdzie ćwiczenie przenosi ćwiczącego z miejsca praktyki, poza jego ciało albo jeszcze bardziej w głąb niego. Napięcie pomiędzy realnymi, zrobionymi z żywic obrazami a wirtualnymi, ale otaczającymi widza i urzeczywistnionymi rysunkami, podobne jest do relacji pomiędzy ciałem, umysłem, duchowością i przedmiotowością.
Wracam do Lindqvista, który przywołuje taka kolejną opowieść: w Górach Zachodnich niedaleko Pekinu znajduje się złocona figura Buddy. Legenda głosi, że pod cienką warstwą złota znajduje się żywy człowiek trwający w idealnym bezruchu a jeśli się uważnie wsłuchać, będzie można usłyszeć bicie jego serca. Podobnie jak w przypadku Wu Daozi, mamy tu do czynienia z napięciem pomiędzy życiem a sztuką, ale również pomiędzy trwaniem, chwilą, cielesnością a bezczasem.
W ostatnich latach joga często odnajdywała się w galeriach i muzeach, w formie podkreślającej jej „duchowy” aspekt, zbliżony do zadań niekiedy stawianych sztuce albo dosłownie jako promocja zdrowego trybu życia i „odpowiedzialna” postawa instytucji kultury, „troskliwie dbającej” o swoją publiczność. W takim ujęciu joga jest jedynie kolejnym kulturowym zawłaszczeniem, utrwalającym kapitalistyczny porządek, oferując uproszczoną orientalną duchowość albo kulturę fitnessu. W projekcie „Błogobzbzbzstan” nie chodzi ani o jedno ani o drugie. Jest to raczej wskazanie na poważną lukę w zachodniej kulturze – gdzie istnieje silna dychotomia pomiędzy cielesnością a duchowością. Ten brak jest czymś o wiele poważniejszym, niż niezrozumieniem czym jest praktyka jogi, jak i każda inna próba połączenia ciała i umysłu. Nieumiejętność ta i brak narzędzi do nauki i poznania poprzez ciało i umysł, może być źródłem konfliktu jak i początkiem „odczłowieczenia” człowieka.
Staś Welbel
Piotr Kopik – autor instalacji, wideo, machinim, animacji, grafik komputerowych i akcji; zajmuje się także malarstwem i rysunkiem. Absolwent Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP (dyplom w pracowni prof. Jarosława Modzelewskiego w 2003 r.). Współtwórca grupy szu szu (2001). Uczestnik wystaw m. in. w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, BWA Wrocław, Muzeum Sztuki w Łodzi, IS Wyspa w Gdańsku, Kunsthaus Dresden w Dreźnie, Bat-Yam International Biennale of Landscape Urbanism in Bat Jam, rotor w Graz, galeria Lokal_30 w Warszawie, galeria Różnia w Warszawie, Harbor Gallery w Bostonie. Jego filmy pokazywane były m. in. na FILE w Sao Paulo i Rio de Janeiro, Planete+ Doc Film Festival, w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki, w kinie Muranów oraz w TVP Kultura. Stypendysta programu Artist in Residence (Progr, Berno, 2006). Laureat programu stypendialnego Młoda Polska (2013). Wykłada na Wydziale Sztuki Mediów na warszawskiej ASP, gdzie otrzymał tytuł doktora (2011). Mieszka i pracuje w Warszawie.
koniec
22 stycznia 2019
BWA Zielona Góra
65-048 Zielona Góra, Al. Niepodległości 19
tel. 68 325-37-26
fax 68 325-37-26
Czynne: wt-so 12-19; ni 11-17
Wstęp: 1,50 / 1,00 zł; we wtorki wstęp wolny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2019-01-18
Do: 2019-02-03
BWA Zielona Góra, Zielona Góra, Al. Niepodległości 19

Najnowsze

Blokowisko blokowane kolorem w Ustce
Centrum Aktywności Twórczej

19 VI 2019

Tamara Stoffers | Blokowisko blokowane kolorem | w ramach rezydencji artystycznej | Wernisaż 18.06.2019 / g. 17.00 | Wystawa 19 – 27.06.2019 | czynna codziennie 10.00 – 18.00 | Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Gen. Zaruskiego 1a / mała galeria, I piętro | Wstęp wolny

więcej »

Zenity we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

16 VI 2019

ZENITY | 21.6.19–2.9.19 | wernisaż: 21.06.19 (piątek), g. 18.00, galeria wokół windy na 1. piętrze

więcej »
Natalia LL, Dulce - Post Mortem, fotografia barwna, wydruk na płótnie, 300x300cm, 2016, fot. Dawid Paweł Lewandowski

Historie o starości w Białymstoku
Galeria Arsenał

14 VI 2019

Historie o starości | 31.05.2019 – 15.09.2019 | Galeria Arsenał elektrownia, ul. Elektryczna 13 (wejście od ul. Swiętojańskiej)

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

BWA Zielona Góra
— Rachunek z miłości platonicznej w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Świetlica w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Odludzkie w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Rok Rzeźby w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Pluralador w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Małe obrazy w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Nić w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Olśnienie w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Pełny obraz w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Po drugiej stronie lustra w Zielonej Górze

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.