Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 maja 2019
w Esensji w Esensjopedii

Malarz polski we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
IGNACY CZWARTOS. MALARZ POLSKI | 22.2.19–29.4.19 | wernisaż: 22.02.19, godz. 18.00, parter

Muzeum Współczesne Wrocław

Malarz polski we Wrocławiu

IGNACY CZWARTOS. MALARZ POLSKI | 22.2.19–29.4.19 | wernisaż: 22.02.19, godz. 18.00, parter
Autoportret z abstrakcją, 2008, ol. pł., 180×110 cm, własność artysty
Autoportret z abstrakcją, 2008, ol. pł., 180×110 cm, własność artysty
Ignacy Czwartos to twórca świadomie nawiązujący do tradycji europejskiego modernizmu, zwłaszcza do duchowych prekursorów sztuki abstrakcyjnej, Kazimierza Malewicza i Pieta Mondriana. Obrazy krakowskiego malarza cechuje oryginalne połączenie figuracji i abstrakcji, a na jego praktykę artystyczną niebagatelny wpływ miała edukacja pod kierunkiem m.in. Jerzego Nowosielskiego.
Czwartos, definiujący się jako malarz polski (a niekiedy nawet jako „współczesny sarmata”), brawurowo odwołuje się również do malarstwa Andrzeja Wróblewskiego i sztuki barokowej. W obrazach malowanych płasko, zestawionych z wysmakowanych kolorystycznie płaszczyzn, Czwartos sięga zarówno po zasadę mimesis, jak i po grę geometrycznych form.
Jego prace są pełne inwencji, niekonwencjonalne, często zaskakujące i w przewrotny sposób dowcipne. Rozległa wiedza z zakresu historii sztuki pozwala artyście syntetyzować rodzimy krajobraz do formuły nieprzedstawiającej i swobodnie żonglować cytatami z malarstwa dawnego, zwłaszcza barokowego (oficjalne portrety całopostaciowe i wizerunki trumienne).
Wariat i Zakonnica – portret małżeński, 2008, ol. pł., 180×200 cm, własność artysty
Wariat i Zakonnica – portret małżeński, 2008, ol. pł., 180×200 cm, własność artysty
Najnowsze obrazy Czwartosa przedstawiające i alegoryzujące Żołnierzy Wyklętych (prezentowane pierwotnie na wystawie Każdy ma swoich bohaterów w Otwartej Pracowni w 2018 roku) wynikają z zainteresowań historią najnowszą. Seria, silnie osadzona w kanonach polskiego malarstwa, jest personalną wypowiedzią na kontrowersyjny temat i wprowadza go w krytyczny dyskurs sztuki najnowszej.
Prace artysty, dla którego „polskość” jest sprawą fundamentalną, prezentowane były na wielu przekrojowych wystawach, m.in. Malarstwo polskie XXI wieku (Zachęta, Warszawa 2003) czy Magia kwadratu (Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2016).
Ignacy Czwartos – ur. w 1966 roku w Kielcach. Studiował na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu – Zakład Wychowania Plastycznego w Kaliszu. Dyplom uzyskał w 1993 roku w pracowni Tadeusza Wolańskiego. W 1995 roku współtworzył Stowarzyszenie i Galerię Otwarta Pracownia (od 2006 roku pełni w nich funkcję prezesa). Członek Stowarzyszenia Artystycznego Lea 44. Oprócz malarstwa zajmuje się ilustracją prasową i książkową. Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych, m.in. w kolekcji Fundacji Nowa Przestrzeń Sztuki Doroty i Tomasza Tworków, w kolekcji Wojciecha Janika, Grzegorza Schmidta i Krzysztofa Tętnowskiego oraz w kolekcjach Muzeum Narodowego w Krakowie, BWA w Kielcach, Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu i Muzeum Górków w Szamotułach.
Kurator: Andrzej Jarosz.
koniec
15 lutego 2019
Muzeum Współczesne Wrocław
53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a
tel. 71 356 42 50
Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20
Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2019-02-22 18:00
Do: 2019-04-29
Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław, Plac Strzegomski 2a

Najnowsze

Marcin Dudek, Wara, 2017, gips modyfikowany, drewno, plastik, opałki stali, 36 × 18 × 15 cm. Dzięki uprzejmości artysty oraz Edel Assanti London

The Crowd Man we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

24 V 2019

MARCIN DUDEK. THE CROWD MAN | 31.5.19–26.8.19 | wernisaż: 31.05.19 (piątek), g. 18.00

więcej »

Jeden organizm w Olsztynie
BWA Olsztyn

23 V 2019

JEDEN ORGANIZM | Patrycja Pi Pa Piwosz | Wernisaż: 30 maja (czwartek), godz. 18:00 | 30 maja – 30 czerwca, sala kameralna | KURATORKA: Joanna Tekla Woźniak | DŹWIĘK: Andrey Merkhel, Tetyana Khoroshun

więcej »

Esencja Zgrzytu w Olsztynie
BWA Olsztyn

17 V 2019

ESENCJA ZGRZYTU | Piotr Nowak | Wernisaż: 23 maja (czwartek), godz. 18:00 | 23 maja – 24 lipca, sala główna

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Współczesne Wrocław
— The Crowd Man we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Ołtarze we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Obrazośnienie we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Superpozycje we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Topiel we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Czas – okruchy, fragmenty, znaki we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Medytacje Fibonacciego we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— I wody stały się piołunem we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Ucieleśnione we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Praktyka okupacji dzieła we Wrocławiu

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.