Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 października 2019
w Esensji w Esensjopedii

Rok Rzeźby w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
Galeria BWA w Zielonej Górze zaprasza od 8 lutego do 3 marca 2019 na wystawę Marka Sobczyka „Rok Rzeźby”.

BWA Zielona Góra

Rok Rzeźby w Zielonej Górze

Galeria BWA w Zielonej Górze zaprasza od 8 lutego do 3 marca 2019 na wystawę Marka Sobczyka „Rok Rzeźby”.
W tym projekcie ustalamy pewne perspektywy, stosujemy zasady i idee, analizujemy i poddajemy krytyce, kładziemy na stół argumenty, traktując materialność, sztuczność, rzeźbę i malarstwo jako argumenty właśnie. W jakimś sensie konwencja sztuki wizualnej bierze w cudzysłów drugą konwencję. Malarstwo analizuje rzeźbę, wciela ją, nasyca sztucznością. Ciało jest pewnym kryterium. Sztuczność malarstwa jest jego ciałem a nieomal socjotechnika jest ciałem rzeźby. Rzeźba jest uzasadniana socjotechnicznie, mocowana, wskazuje się na jej socjotechniczne oddziaływania, rodzaj skutkującej polityczności. W sumie politykę uprawia też sztuczne malarstwo, jednak ta i tamta są to dwie całkowicie różne polityczności.
Projekt Rok rzeźby dyskutuje sześć ważnych (pionowych) kulturowych typów, rytów, pokazując ucieczkę od rzeźby rozumianej socjotechnicznie w sześć innych przestrzeni, konwencji, dyscyplin. Każdej z sześciu prac przestrzennych towarzyszą po dwa płaskie obrazy malarskie, na których to pionowe (ryty, typy kulturowe) jest zderzone z tym co poziome – recepcją (widzki-obserwatorki / widza-obserwatora), w tym miejscu atmosfera oczekiwania i spełniania przypomina kolejkę do KFC: składanie zamówienia, płacenie i otrzymywanie zamówionego zestawu.
Marek Sobczyk, ur. w 1956 roku w Warszawie, mieszka i pracuje w Warszawie.
Malarz, projektant i teoretyk. Studiował malarstwo w latach 1975-1980 w warszawskiej ASP, gdzie uzyskał dyplom w pracowni Stefana Gierowskiego. Był jednym z założycieli Gruppy i współtwórcą czasopisma „Oj Dobrze Już”. W malarstwie posługuje się elementami ekspresji koloru, rysunku, tematu i funkcji. Za pomocą praktyki (malarstwa, prac przestrzennych, wystąpień) i teorii opracowuje pewne zagadnienia, np. maniery, krytyki, propagandy i polityki, parafrazuje także religijne wątki ikonograficzne. Na wielu obrazach pojawia się tekst, będący ważnym elementem kompozycji. W latach 1979-1986 twórczość Sobczyka stanowiła komentarz do sytuacji społeczno-politycznej Polski. Działalność malarską poszerza o prace teoretyczne i projekty przestrzenne. Zajmuje się również projektowaniem graficznym i typografią (w latach 1990-2004 działał w spółce Zafryki z Piotrem Młodożeńcem). (biogram ze strony www.zacheta.art.pl)
koniec
13 lutego 2019
BWA Zielona Góra
65-048 Zielona Góra, Al. Niepodległości 19
tel. 68 325-37-26
fax 68 325-37-26
Czynne: wt-so 12-19; ni 11-17
Wstęp: 1,50 / 1,00 zł; we wtorki wstęp wolny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2019-02-08
Do: 2019-03-03
BWA Zielona Góra, Zielona Góra, Al. Niepodległości 19

Najnowsze

Przydrożne kapliczki w Olsztynie
BWA Olsztyn

13 VII 2019

„Przydrożne kapliczki” Mariola Żylińska-Jestadt | 4 lipca – 4 sierpnia 2019 r. | Sala główna

więcej »

North America we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

12 VII 2019

Krzysiek Orłowski. North America | 5.7.19–9.9.19

więcej »

PrzeMieszczanie. Kazimierzanin w Krakowie
Muzeum Krakowa

11 VII 2019

Kazimierzanin | 4 lipca – 31 października 2019 | Stara Synagoga, ul. Szeroka 24 | Kurator wystawy: Piotr Figiela

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

BWA Zielona Góra
— Rachunek z miłości platonicznej w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Świetlica w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Odludzkie w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Błogobzbzbzstan w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Pluralador w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Małe obrazy w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Nić w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Olśnienie w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Pełny obraz w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Po drugiej stronie lustra w Zielonej Górze

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.