Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 czerwca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Cykle 6 – 7 we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
Wystawa fotografii | Wojciech Potocki „Cykle 6 – 7” | 8.03–31.03.2019 r., wernisaż: 8.03.2019, godz. 18.00

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski

Cykle 6 – 7 we Wrocławiu

Wystawa fotografii | Wojciech Potocki „Cykle 6 – 7” | 8.03–31.03.2019 r., wernisaż: 8.03.2019, godz. 18.00
Potocki „6”
„Świat łamie każdego, a później wielu z nich w złamanych miejscach zrasta się twardszymi. Tych, których nie jest w stanie złamać, zabija. Zabija po równo, bardzo dobrych, bardzo łagodnych, bardzo odważnych. Jeżeli nie jesteś żadnym z nich, wiedz, że ciebie też zabije. Ale nie będzie się przy tym szczególnie spieszyć”.
Ernest Hemingway, Pożegnanie z bronią
Rodzimy się i od pierwszych chwil naszego życia zostajemy „zabijani” przez świat, czy to duchowo czy fizycznie. Narzędzi, którymi posługuje się świat jest wiele np: zaszeregowanie — dostajemy numer pesel i przez całe życie jesteśmy sprowadzani do tego właśnie numeru. W miarę naszej egzystencji tych numerów dostajemy coraz więcej, numer w dzienniku szkolnym, legitymacji, numerek w kolejce do lekarza. Nawet nasze imię i nazwisko jest formą zaszeregowania (przynajmniej w naszym kraju, gdzie nie ma prawnej możliwości nadania wymyślonego imienia i nazwiska). Ja znalazłem 11 Wojciechów Potockich, tylko żyjących w naszych czasach i według dat urodzenia jestem nr 8. Innym z najpopularniejszych narzędzi manipulowania światem oprócz mamony jest miłość.. Romantyczni kochankowie, którzy nie mogli być razem, w każdej konfiguracji. Oczywiście brak miłości też jest wykorzystywany (jeden z najczęstszych powodów samobójstw to nieodwzajemniona miłość). Narzędzi, którymi nas świat uśmierca jest naprawdę sporo. W tym cyklu przedstawiłem tylko kilka z nich. Ostatnie zdjęcie — „opuszczenie”, poświęcone jest 19-letniej dziewczynie, którą świat zabił przy pomocy rozpędzonego pociągu kilka metrów od miejsca mojej pracy. Jak się potem dowiedziałem, rok wcześniej uma¬rł jej ojciec, a dwa dni wcześniej matka. Opuszczona przez rodziców nie miała już nikogo, więc wybrała łatwiejszy sposób (tak to opisała w liście pożegnalnym). Tak więc cytat z Pożegnania z bronią w mniejszym lub większym stopniu dotyczy każdego z nas.
Potocki „7”
W fizyce kwantowej istnieje „Doświadczenie Younga” — eksperyment polegający na przepuszczeniu światła spójnego przez dwie blisko siebie położone szczeliny i obserwacji obrazu powstającego na ekranie. Rozwinięcie tego doświadczenia polega na przepuszczeniu pojedynczego fotonu światła, przez dwie szczeliny, gdzie przechodzi on równocześnie przez nie. Jednak to doświadczenie zachodzi tylko przy obecności obserwatora. W bardzo dużym uproszczeniu możemy założyć, że świat (który przecież jest „widziany” dzięki światłu) przestaje istnieć kiedy zamykamy oczy. Oczywiście nie jest to do końca prawda, bo wzrok jest tylko jednym ze zmysłów, którymi odczuwamy rzeczywistość. Na pewno po zamknięciu oczu świat wokół nas się zmienia, przedmioty swoje zmieniają wymiary, odległości skracają się bądź wydłużają, dźwięki stają się w ciemności głośniejsze. A co jeżeli w tej „niewidzianej” rzeczywistości pojawiają się elementy, które nie są postrzegane po otwarciu oczu? Na to pytanie właśnie chciałbym odpowiedzieć na moich zdjęciach (jako końcowy efekt nośnika — który zapisuje tylko to, co „widzi”). Do tego celu musiałem posłużyć się innym medium, farbą. Kształty te są tylko moją interpretacją tych niewidzianych obiektów.
Wojciech Potocki, ur. w Malczycach w 1980 r. Od roku 1990 mieszka we Wrocławiu. Ukończył Studium Fotograficzne we Wrocławskiej Szkole Fotografii PHO-BOS z tytułem fototechnika. Specjalizuje się w fotografii klasycznej srebrowej. Od 2005 roku uwiecznia świat za pomocą prymitywnych urządzeń typu camera obscura, kontrapunktując tym sposobem dzisiejszy świat wysoko rozwiniętych technologii obrazowania. Fotografuje głównie architekturę i jej „znikające miejsca”, zajmuje się też fotografią konceptualną.
koniec
4 marca 2019
Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
50-327 Wrocław, ul.Św. Marcina 4
Czynne: pn-pt 11-19, so-ni 11-16

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2019-03-08 18:00
Do: 2019-03-31
Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski, Wrocław, Św. Marcina 4

Najnowsze

Zenity we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

16 VI 2019

ZENITY | 21.6.19–2.9.19 | wernisaż: 21.06.19 (piątek), g. 18.00, galeria wokół windy na 1. piętrze

więcej »
Natalia LL, Dulce - Post Mortem, fotografia barwna, wydruk na płótnie, 300x300cm, 2016, fot. Dawid Paweł Lewandowski

Historie o starości w Białymstoku
Galeria Arsenał

14 VI 2019

Historie o starości | 31.05.2019 – 15.09.2019 | Galeria Arsenał elektrownia, ul. Elektryczna 13 (wejście od ul. Swiętojańskiej)

więcej »
Łukasz Korolkiewicz, bez tytułu, 1971, ołówek na papierze, Łukasz Korolkiewicz ©, dzięki uprzejmości Galerii Monopol

Borderline we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

13 VI 2019

BORDERLINE. TRIENNALE RYSUNKU WROCŁAW 2019 | 14.6.19–16.9.19 | wernisaż: 14.06.19 (piątek), g. 20.00 | 3 i 4 piętro

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— Może morze we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— Relacje uliczne we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— Szarości we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— Rytmy istnienia we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— Bajki niczyje we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— Ślady snu we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— Pro memoria we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— Baletnica w oknie we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— Portret powszedni we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— 18 (światłoczuli) we Wrocławiu

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.