Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 marca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Odludzkie w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
Serdecznie zapraszamy na wystawę Agaty Nowosielskiej pt. „Odludzkie” w galerii BWA w Zielonej Górze, której otwarcie odbędzie się 8.03.2019 o godzinie 19:00. Kuratorką wystawy jest Iwona Bigos. Wystawa będzie czynna do 30.03.2019.

BWA Zielona Góra

Odludzkie w Zielonej Górze

Serdecznie zapraszamy na wystawę Agaty Nowosielskiej pt. „Odludzkie” w galerii BWA w Zielonej Górze, której otwarcie odbędzie się 8.03.2019 o godzinie 19:00. Kuratorką wystawy jest Iwona Bigos. Wystawa będzie czynna do 30.03.2019.
Agata Nowosielska, Ksiądz, olej na płótnie, 170×130 cm, 2017
Agata Nowosielska, Ksiądz, olej na płótnie, 170×130 cm, 2017
(…) w naszych duszach jest tabliczka woskowa. U jednego większa, u innego mniejsza, u jednego z czystego wosku, u drugiego z brudniejszego i twardszego, u niektórych z miększego, a bywa, że z takiego w sam raz (…). Powiedzmy, że to jest dar matki Muz, Mnemozyny. Jeżeli z tego, co widzimy albo słyszymy, albo pomyślimy, chcemy coś zapamiętać, podkładamy tę tabliczkę pod spostrzeżenia i myśli, aby się w niej odbijały tak jak wyciski pieczęci. To, co się w niej odbije, pamiętamy to i wiemy, jak długo trwa jego ślad w materiale.
[Platon Teajtet tłum. W. Witwicki, Kęty 2002, 191 C–E]
Nie ma w słowniku słowa odludzkie. A jednak bez problemu potrafimy sobie wyobrazić co mogłoby ono oznaczać i wcale nie chodzi o synonim odczłowieczenia. Odludzkie to bardziej to, co jest od człowieka i po człowieku, ale również to czym on jest i to czego potrzebuje.
Wystawę prac Agaty Nowosielskiej można podzielić dwie opowieści: jedną o tym, co tworzy człowieka – cielesności i duchowości oraz drugą o tym, co stworzył człowiek kierowany potrzebami.
Punktem wyjścia do tego humanistycznego dialogu pogrążonego w cieniu mizantropii, wydaje się być obraz o znamiennym tytule tabula rasa, który wcale nie przedstawia powierzchni czystej i gładkiej. Tabula rasa Nowosielskiej jest albo przykryta draperią, albo sama nią jest i to właśnie w jej fałdach rozpoczyna się narracja o nas, o naszym świecie z nami lub już po nas. W tej opowieści figura ludzka pojawia się tylko sporadycznie, ograniczona albo do sztafażu, albo odwrócona plecami. Próbując wyrazić całość artystka ogranicza się do kilku tematów, jak ogrody, igrzyska, materialność i niematerialność. Nie pozwala sobie jednak na jednoznaczność, gra i obrazem, i tytułem. Raz wprowadza na ślad narracji, zachwyca pięknem motywu i doskonałością malarstwa aby za chwilę osadzić nas na skrajni. Prowadząc przez piekło rozczarowania człowiekiem, Nowosielska stawia nas na końcu przed przysłowiową ścianą, której pozorne romantyczne piękno po chwili okazuje się tylko wybielonym śmietniskiem.
Iwona Dorota Bigos
Agata Nowosielska, urodzona w 1982 roku w Gdyni, jest malarką, kuratorką i autorką tekstów o sztuce. Gdańską ASP ukończyła w 2006 r. na Wydziale Malarstwa. Absolwentka Hochschule für Künste Bremen (program Erasmus) oraz Podyplomowych Muzealniczych Studiów Kuratorskich na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (2010). Ze Stocznią Gdańską i Młodym Miastem związana od 2004 roku, od czasu debiutu w Eksperymentalnej Galerii eksperymentalnej Sztuki Klosz Art Jakuba Bielawskiego i wystawy indywidualnej w Kolonii Artystów Sylwestra Gałuszki i Mikołaja Roberta Jurkowskiego. Obecnie kuratorka współpracująca z gdańskim Klubem Żak.
Laureatka Bremerkunstipendium (2007), Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska (2010, 2014 oraz 2018), międzynarodowego projektu Close Stranger (realizowanego we współpracy z CSW Łaźnia, 2013-2014) oraz Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla Twórców Kultury (2014). Zdobywczyni II nagrody w międzynarodowym konkursie „Bilder retten Bücher” organizowanego przez Narodową Bibliotekę w Wiedniu. 2014 Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska Fundusz Mobilności (Wystawa w ramach Stypendium odbyła się w siedzibie Chorwackiego Stowarzyszenia Artystów Sztuk Wizualnych HDLU 29 października 2015 roku.) 2016 Stypendium Kultura Polska na Świecie – Instytut Adama Mickiewicza – indywidualna wystawa „Holy place” w Szwecji. 2016 Stypendium Kultura Polska na Świecie – Instytut Adama Mickiewicza – zbiorowa wystawa „Z tęsknoty do przynależności”, Hong Kong, Chiny. Dzięki uprzejmości Fundacji Chmura prace Nowosielskiej będą prezentowane na targach sztuki Supermarket w Sztokholmie (2019). Jej prace znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku.
koniec
8 marca 2019
BWA Zielona Góra
65-048 Zielona Góra, Al. Niepodległości 19
tel. 68 325-37-26
fax 68 325-37-26
Czynne: wt-so 12-19; ni 11-17
Wstęp: 1,50 / 1,00 zł; we wtorki wstęp wolny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2019-03-08 19:00
Do: 2019-03-30
BWA Zielona Góra, Zielona Góra, Al. Niepodległości 19

Najnowsze

Złota era malarstwa oraz trzy obiekty we Wrocławiu
Galeria Entropia

26 III 2019

Jarosław Potoczny | ZŁOTA ERA MALARSTWA ORAZ TRZY OBIEKTY | 26.03 – 12.04.2019 | otwarcie: 26.03.2019 godz. 18:00 | wtorek

więcej »

Różne miejsca pod jednym dachem w Ustce
Centrum Aktywności Twórczej

16 III 2019

SOFIYA AHADOVA | Różne miejsca pod jednym dachem | wystawa w ramach rezydencji artystycznej | Wernisaż: 21.03.2019 / g. 17.00 | Wystawa: 22 – 29.03.2019

więcej »
Agnieszka Błędowska, Opuszczony dom, plansza do gry

Świetlica w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra

15 III 2019

Agnieszka Błędowska – Świetlica | Otwarcie 15.03., godz. 19:00 | Wystawa czynna do 30.03.2019

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

BWA Zielona Góra
— Świetlica w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Rok Rzeźby w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Błogobzbzbzstan w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Pluralador w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Małe obrazy w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Nić w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Olśnienie w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Pełny obraz w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Po drugiej stronie lustra w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Rysunek satyryczny w Zielonej Górze

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.