Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 maja 2019
w Esensji w Esensjopedii

Świetlica w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
Agnieszka Błędowska – Świetlica | Otwarcie 15.03., godz. 19:00 | Wystawa czynna do 30.03.2019

BWA Zielona Góra

Świetlica w Zielonej Górze

Agnieszka Błędowska – Świetlica | Otwarcie 15.03., godz. 19:00 | Wystawa czynna do 30.03.2019
Agnieszka Błędowska, Opuszczony dom, plansza do gry
Agnieszka Błędowska, Opuszczony dom, plansza do gry
Świetlica. Miejsce – przestrzeń, w której spędzisz wolny czas, poddasz się re – kreacji i re – generacji, zabawie, rozwiniesz zainteresowania i zintegrujesz się społecznie. Przez narracje, które proponuję doświadczysz zaangażowania w kontakcie z przedmiotem gry – grupowo albo indywidualnie. Nieintuicyjne mechaniki gier, przy pomocy których przywołuję jedynie wyobrażenia doświadczeń, mogą wywołać reakcje – zaskoczenia, zakłopotania, strachu, śmiechu czy dyskomfortu tylko. To co proponuję, zapraszając do „zabawy”, nie jest wcale jednoznaczne. Tworzę w przestrzeni Galerii kilka punktów – miejsc do gry, a bieg wydarzeń i bezsensowne elementy świata składają się tu jakoś w całość. Mechaniki gier stały się inspiracją do stworzenia gier w takiej formie – potraktowałam je jako narzędzia, a nie przedmioty zabawy, co pokazuje ich możliwości do wykorzystania w interakcjach artystycznych i społecznych. W ten sposób stają się narzędziami komunikacji i wymiany – do testowania w bezpiecznych warunkach symulacji, bez bezpośredniego narażania na trudności realnej sytuacji. Gracz wciela się w zaplanowaną dla niego rolę. Gra angażuje jego emocje i zainteresowanie w podobnym stopniu co realność zdarzeń.
Zapraszam do gry z konkretnych powodów. Stwarzam formy gier, narracje, reguły, zasady i rekwizyty.
Możesz zmierzyć się z grą albo znaleźć się przeciwko grze. Gry postrzegamy jako: tymczasowe światy w świecie zwyczajnym, służące wykonaniu zamkniętej w sobie czynności, mają jasną strukturę i rządzą się własnymi regułami. To reguły tworzą porządek.1) W grach perswazyjnych rozrywka nie stanowi ich głównego celu – mogą popularyzować poglądy, stanowiska i opcje. Mogą służyć ideologizacji i propagandzie. Zwracać uwagę na problemy faktycznie istniejące w rzeczywistości i przedstawiać je z subiektywnej perspektywy. Mogą być oceną i komentarzem. Gra perswazyjna jest krótka i nieskomplikowana, ma wciągać w określoną przestrzeń znaczeń. Czy jest rozrywką?
Mechaniki gier pełne są transpozycji i związków z realnością, z życiem codziennym, z aktualnością wydarzeń i podobieństw w odniesieniu do relacji społecznych. W grach planszowych i sytuacyjnych wykorzystuję ich możliwości w ustanawianiu reguł i zasad, tworzę pola interakcji w odniesieniu do realnych problemów społecznych. Jakkolwiek gry ze swej natury są czymś odrębnym i wewnętrznie zorganizowanym, jednak odległym od prawdziwego życia, oddzielonym, przez czas i miejsce – to mają jasną strukturę i rządzą się własnymi regułami. A jeśli wchodzisz do gry musisz tych reguł przestrzegać. Niezwykłość gry zapewnia narracja, rodzaj umowy między twórcami historii a jej uczestnikami. Działania podejmowane przez każdego z uczestników gry mają wpływ na pozostałych. Uczestnicy grając współzależą społecznie, chociaż ich strategie celują indywidualnie w jak najlepszy wynik. Istnieją mechanizmy wciągające gracza w świat gry i podtrzymujące jego zainteresowanie. Status, osiągnięcia, poczucie wspólnoty, współzawodnictwo, zagrożenie i niechęć do straty, te wszystkie elementy odnajdujemy w grze. Gra to wspólnota, grupa, drużyna, strategie i sojusze – z indywidualnym zyskiem.
Agnieszka Błędowska studia na PWSP/UAP w Poznaniu ukończyła w 1993 roku na kierunku Grafika. Od 1993 pracuje jako wykładowca i adiunkt. Obecnie w Szczecinie w ZUT, w Katedrze wzornictwa. Prowadziła zajęcia w zakresie Intermediów, Rysunku, Projektowania graficznego i Komunikacji wizualnej. Zajmuje się grafiką, fotografią, rysunkiem, tworzy obiekty. Głównym rysem jej działań artystycznych jest ich intermedialność. Wybiera takie narzędzia edycji, które najlepiej zrealizują zamysł artystyczny. Motywy i inspiracje zwykle się przenikają. Teraz szczególnie interesuje ją gra jako struktura możliwych relacji społecznych i wynikające z niej prawdopodobne interakcje.
koniec
15 marca 2019
1) J.Huizinga, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2017
BWA Zielona Góra
65-048 Zielona Góra, Al. Niepodległości 19
tel. 68 325-37-26
fax 68 325-37-26
Czynne: wt-so 12-19; ni 11-17
Wstęp: 1,50 / 1,00 zł; we wtorki wstęp wolny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Marcin Dudek, Wara, 2017, gips modyfikowany, drewno, plastik, opałki stali, 36 × 18 × 15 cm. Dzięki uprzejmości artysty oraz Edel Assanti London

The Crowd Man we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

24 V 2019

MARCIN DUDEK. THE CROWD MAN | 31.5.19–26.8.19 | wernisaż: 31.05.19 (piątek), g. 18.00

więcej »

Jeden organizm w Olsztynie
BWA Olsztyn

23 V 2019

JEDEN ORGANIZM | Patrycja Pi Pa Piwosz | Wernisaż: 30 maja (czwartek), godz. 18:00 | 30 maja – 30 czerwca, sala kameralna | KURATORKA: Joanna Tekla Woźniak | DŹWIĘK: Andrey Merkhel, Tetyana Khoroshun

więcej »

Esencja Zgrzytu w Olsztynie
BWA Olsztyn

17 V 2019

ESENCJA ZGRZYTU | Piotr Nowak | Wernisaż: 23 maja (czwartek), godz. 18:00 | 23 maja – 24 lipca, sala główna

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

BWA Zielona Góra
— Rachunek z miłości platonicznej w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Odludzkie w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Rok Rzeźby w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Błogobzbzbzstan w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Pluralador w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Małe obrazy w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Nić w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Olśnienie w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Pełny obraz w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Po drugiej stronie lustra w Zielonej Górze

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.