Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 kwietnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Szarości we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Dolnośląski | Szarości / Michał Pietrzak | wernisaż: 12.04.2019 | godz. 19.00 | wystawa: 12.04-05.05.2019 | Galeria Za Szafą OD ZPAF ul. Św. Marcina 4, Wrocław | wstęp wolny

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski

Szarości we Wrocławiu

Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Dolnośląski | Szarości / Michał Pietrzak | wernisaż: 12.04.2019 | godz. 19.00 | wystawa: 12.04-05.05.2019 | Galeria Za Szafą OD ZPAF ul. Św. Marcina 4, Wrocław | wstęp wolny
Kiedy zastanawiamy się nad relacją, jaką tworzymy ze światem, nad miejscem, jakie w nim zajmujemy, posługujemy się zazwyczaj kategoriami przestrzeni i czasu. Są poręczne, a ich rozumienie wydaje się uniwersalne. „Teraz jestem tu”, „byłem kiedyś tam”. A gdy do odnajdywania się w świecie posługujemy się fotografią, to zazwyczaj pragniemy, aby potwierdzała nam bezwarunkowo naszą, bądź czyjąś, obecność, w czasie i przestrzeni. Czas jest natomiast często postrzegany jako linearny i nieprzerwany bieg wydarzeń, który wieńczy wcześniej obrany cel. Fotografia pozornie pozwala nam odnosić się do wybranych miejsc i sytuacji, w taki sposób, że tworzy złudzenia obecności i niczym niezakłóconej ciągłości. Tak, jakby właśnie te, zarejestrowane chwile były z jakiegoś powodu jedyne i najważniejsze. Czasem kusi ujawnianiem momentów o charakterze decydującym. A przecież tak naprawdę nie chwytamy za jej pomocą niczego. Fotografia sama generuje migawkowe sytuacje, nie wychwytuje ich, ani nie ujawnia. Bez niej nie istnieją. I nie decydują o niczym – to o nich zdecydowano. Taka fotografia utwierdza nas w przeświadczeniu, że istnieje tylko to, co widać. A zatem to, co widzimy, jest tym, co było i jest najważniejsze. W zdominowanym przez obraz świecie, w którym widać już prawie wszystko, jest to niepokojące.
Tymczasem w pracach Michała Pietrzaka czas jest poszarpany, biegnie skokowo i nieprzewidywalnie. Nie pozwalają nam one odnaleźć się w konkretnej, wypełnionej znaczeniem, idealnej chwili. Podobnie żadna perspektywa nie jest w jego montażach i fotograficznych kolażach uprzywilejowana. Drobne przesunięcia punktu widzenia w obrębie każdego z elementów jego prac sugerują, że nigdy nie jesteśmy dokładnie tam, gdzie trzeba. Za każdym razem brakuje nam jeszcze jednego, drobnego kroku. W takim niezdeterminowanym świecie każda sytuacja, każda chwila może stać się nośnikiem znaczenia. Znaczenia, które choć bliskie, jest na dobrą sprawę nieosiągalne. I które nie wyczerpuje się w jednej, bezpośredniej i czytelnej formie.
Wydaje się, że istota jego prac tkwi w tym, czego na tych obrazach nie widać. Tak, jakby najważniejsze było to, co nie zostało zarejestrowane.
W sferze miasta od dawna zadomowiło się doświadczenie szoku. To ono determinuje nasze wzajemne relacje i odczuwanie przestrzeni. Swoje źródło ma w samotności. Prace Michała Pietrzaka dają jednak nadzieję na zachowanie świadomości tego, co poprzez to wyobcowanie tracimy. W pewności tego, co nieodwracalnie zgubione, co minęliśmy bezpowrotnie, są niczym Benjaminowska „miłość od ostatniego wejrzenia”.
To mądre fotografie. Rozbijając pozory nowoczesności, w które uwikłana jest za sprawą doświadczania świata przez obrazy, przypomina nam, że dyktat sensu i totalność są złudzeniem. I że nie ma powrotu, ani żadnego mitycznego powtórzenia.
Mateusz Palka
Michał Pietrzak – urodzony w 1977 r. w Bystrzycy Kłodzkiej. Mieszka i pracuje we Wrocławiu. Absolwent Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Wyższego Studium Fotografii w Jeleniej Górze oraz Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej. Doktorant na kierunku Sztuka Mediów ASP we Wrocławiu. Autor wielu wystaw zbiorowych i indywidualnych. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Zawodowo zajmuje się projektowaniem architektonicznym oraz dydaktyką.
koniec
14 kwietnia 2019
Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
50-327 Wrocław, ul.Św. Marcina 4
Czynne: pn-pt 11-19, so-ni 11-16

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2019-04-12
Do: 2019-05-05
Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski, Wrocław, Św. Marcina 4

Najnowsze

Maszkarony i historie do opowiedzenia we Wrocławiu
Galeria Entropia

16 IV 2019

Beata Rojek | Maszkarony i historie do opowiedzenia | malarstwo, rysunek, ruchome obrazy, komiks | 16.04 – 07.05.2019 | otwarcie: 16.04.2019 godz. 18:00 | wtorek

więcej »
Andrzej Kowalski, Śmierć konia, 1969, olej na płótnie, 140×110 cm

Zooestetyka. Zwierzęta w sztuce w Szczecinie
Muzeum Narodowe w Szczecinie

3 IV 2019

ZOOESTETYKA | ZWIERZĘTA W SZTUCE | 12 kwietnia – 30 czerwca 2019 | Wernisaż: 11 kwietnia 2019, godzina 18.00 (wstęp wolny) | Kurator: Magdalena Lewoc | Współpraca: Marlena Chybowska-Butler, Agata Kamińska | Muzeum narodowe w Szczecinie – Muzeum Sztuki Współczesnej Pałac pod głowami, ul. Staromłyńska 1

więcej »

Wieliczko w Olsztynie
BWA Olsztyn

2 IV 2019

Mieczysław Wieliczko | Fotografia | Wernisaż: 11 kwietnia (czwartek), godz. 18:00 | Wystawa czynna do 5 maja 2019 | sala główna

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— Cykle 6 – 7 we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— Rytmy istnienia we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— Bajki niczyje we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— Ślady snu we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— Pro memoria we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— Baletnica w oknie we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— Portret powszedni we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— 18 (światłoczuli) we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— Remanent 2017 we Wrocławiu

Galeria Za szafą ZPAF Okręg Dolnośląski
— Pejzaż nieuchwytny we Wrocławiu

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.