Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 czerwca 2019
w Esensji w Esensjopedii

The Crowd Man we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
MARCIN DUDEK. THE CROWD MAN | 31.5.19–26.8.19 | wernisaż: 31.05.19 (piątek), g. 18.00

Muzeum Współczesne Wrocław

The Crowd Man we Wrocławiu

MARCIN DUDEK. THE CROWD MAN | 31.5.19–26.8.19 | wernisaż: 31.05.19 (piątek), g. 18.00
Marcin Dudek, Wara, 2017, gips modyfikowany, drewno, plastik, opałki stali, 36 × 18 × 15 cm. Dzięki uprzejmości artysty oraz Edel Assanti London
Marcin Dudek, Wara, 2017, gips modyfikowany, drewno, plastik, opałki stali, 36 × 18 × 15 cm. Dzięki uprzejmości artysty oraz Edel Assanti London
Wystawa Marcina Dudka The Crowd Man splata w sobie autobiograficzną narrację z wypowiedzią na temat psychologii tłumu, agresji i przemocy. Te dwa elementy pozostają kluczowe dla stawianych przez artystę pytań o to, w jaki sposób przemoc i agresja mogą wpływać na relacje między ludźmi oraz jakie mechanizmy je wyzwalają.
Dudek w drugiej połowie lat 90. XX wieku jako nastolatek należał do grupy kibicowskiej krakowskiego klubu piłkarskiego Cracovia. Intensywnie uczestniczył w życiu stadionowym i w chuligańskich wybrykach. Doświadczenia tamtego czasu powracają w jego sztuce w formie osobistych reminiscencji i zapożyczeń. Na wystawie studium jego własnego przypadku służy twórcy do szerszego spojrzenia skupionego na zależności między jednostką a tłumem. Artysta ukazuje system, który jednocześnie pozostaje oparty na porozumieniu i konflikcie. Jednostka ginie w tłumie, ulegając podporządkowaniu, ale z drugiej strony czerpie siłę ze zbiorowości. W tej zwrotnej relacji tak samo istotne pozostają czynniki władzy i rywalizacji, jak również strachu oraz alienacji.
Marcin Dudek, Demiboss, 2017, gips modyfikowany, drewno, włókno szklane, nylon, 88 × 40 × 40 cm. Dzięki uprzejmości Beatrice de Gelder
Marcin Dudek, Demiboss, 2017, gips modyfikowany, drewno, włókno szklane, nylon, 88 × 40 × 40 cm. Dzięki uprzejmości Beatrice de Gelder
Marcin Dudek emocje tłumu filtruje przez własne doświadczenia, a głównym obszarem jego aktywności staje się stadion sportowy. Ta architektoniczna forma, znana już od starożytności jako miejsce rozgrywek masowych imprez widowiskowych, uosabia w działaniu artysty zarówno tłum, jak i władzę, także zjawisko przemocy czy nierzadko tragedii. Pozostaje także synonimem społeczeństwa spektaklu.
Elias Canetti, austriacki pisarz, w eseju Masa i władza deklarował, iż u podstaw wszelkich zachowań ludzkich w życiu społecznym leżą osamotnienie i wyobcowanie jednostki. To właśnie lęk przed utratą tożsamości, samotnością i zepchnięciem na margines może stanowić genezę fanatyzmu oraz dyktatury.
Marcin Dudek, The Stone Steps of East Sector, 2017, taśma, lakier, drewno, 161 × 122 cm. Dzięki uprzejmości artysty oraz Harlan Levey Projects
Marcin Dudek, The Stone Steps of East Sector, 2017, taśma, lakier, drewno, 161 × 122 cm. Dzięki uprzejmości artysty oraz Harlan Levey Projects
Na wystawie artysta przywołuje ekstremalne historie, które miały miejsce w przestrzeni stadionów sportowych, i łączy je z osobistymi doświadczeniami. Jego opowieść pozostaje historią o zmaganiach jednostki pogrążonej w tłumie, który uwodzi ją oraz zniewala niczym zaraza.
Marcin Dudek (ur. 1979) studiował na University of Art Mozarteum w Salzburgu i Central Saint Martins w Londynie. Tworzy głównie instalacje, obiekty, niejednokrotnie łącząc je z działaniem performance. Jego prace były eksponowane w wielu instytucjach i imprezach artystycznych na całym świecie, m.in. Manifesta 12, Kunstlerhaus w Salzburgu, Arad Art Museum, Moscow Museum of Modern Art, NADA Miami, Art Central Hong Kong. W swojej praktyce artystycznej buduje najczęściej sytuacje oparte na konfrontacji świata przemocy ze światem sztuki. W tym celu niejednokrotnie odwołuje się do historii wydarzeń stadionowych, a także przywołuje wątki biograficzne z czasów przynależności do środowiska kibicowskiego. Mieszka w Brukseli.
Projekt zrealizowany przy współpracy Harlan Levey Projects (Bruksela), Edel Assanti (Londyn) i Galerii Leto (Warszawa).
Kurator: Piotr Lisowski.
koniec
24 maja 2019
Muzeum Współczesne Wrocław
53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a
tel. 71 356 42 50
Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20
Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2019-05-31 18:00
Do: 2019-08-26
Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław, Plac Strzegomski 2a

Najnowsze

Blokowisko blokowane kolorem w Ustce
Centrum Aktywności Twórczej

19 VI 2019

Tamara Stoffers | Blokowisko blokowane kolorem | w ramach rezydencji artystycznej | Wernisaż 18.06.2019 / g. 17.00 | Wystawa 19 – 27.06.2019 | czynna codziennie 10.00 – 18.00 | Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Gen. Zaruskiego 1a / mała galeria, I piętro | Wstęp wolny

więcej »

Zenity we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

16 VI 2019

ZENITY | 21.6.19–2.9.19 | wernisaż: 21.06.19 (piątek), g. 18.00, galeria wokół windy na 1. piętrze

więcej »
Natalia LL, Dulce - Post Mortem, fotografia barwna, wydruk na płótnie, 300x300cm, 2016, fot. Dawid Paweł Lewandowski

Historie o starości w Białymstoku
Galeria Arsenał

14 VI 2019

Historie o starości | 31.05.2019 – 15.09.2019 | Galeria Arsenał elektrownia, ul. Elektryczna 13 (wejście od ul. Swiętojańskiej)

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Współczesne Wrocław
— Zenity we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Borderline we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Ołtarze we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Malarz polski we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Obrazośnienie we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Superpozycje we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Topiel we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Czas – okruchy, fragmenty, znaki we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Medytacje Fibonacciego we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— I wody stały się piołunem we Wrocławiu

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.