Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 października 2019
w Esensji w Esensjopedii

Borderline we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
BORDERLINE. TRIENNALE RYSUNKU WROCŁAW 2019 | 14.6.19–16.9.19 | wernisaż: 14.06.19 (piątek), g. 20.00 | 3 i 4 piętro

Muzeum Współczesne Wrocław

Borderline we Wrocławiu

BORDERLINE. TRIENNALE RYSUNKU WROCŁAW 2019 | 14.6.19–16.9.19 | wernisaż: 14.06.19 (piątek), g. 20.00 | 3 i 4 piętro
Łukasz Korolkiewicz, bez tytułu, 1971, ołówek na papierze, Łukasz Korolkiewicz ©, dzięki uprzejmości Galerii Monopol
Łukasz Korolkiewicz, bez tytułu, 1971, ołówek na papierze, Łukasz Korolkiewicz ©, dzięki uprzejmości Galerii Monopol
Wystawa Borderline poświęcona jest imaginacyjnemu, spekulatywnemu i kreacjonistycznemu aspektowi sztuki rysunkowej. W jej ramach można przyjrzeć się praktykom rysunkowym służącym do obrazowania tego, czego rysownik/rysowniczka nie może/nie chce zobaczyć bezpośrednio, a także tego, czego nie ma – i nie było, choć niewykluczone, że kiedyś jeszcze może się zdarzyć.
Termin borderline określa rodzaj zaburzenia osobowości; psychiatrzy lokują je między nerwicą i psychozą. Borderline jest stosunkowo młodym rozpoznaniem, ale coraz częściej diagnozowanym, zwłaszcza w tak zwanych społeczeństwach rozwiniętych. Zjawisko zaczyna przybierać rozmiary pandemii. Czy to kwestia zaostrzonych kryteriów diagnostycznych? Czy raczej należy szukać etiologii borderline we współczesnym porządku społecznym i późnonowoczesnej cywilizacji? Kryzys poznawczy wynikający z nadmiaru informacji i deficytu możliwości ich weryfikowania, kapitalistyczna konkurencja, galopująca zmienność świata, spiskowe teorie i katastroficzne nastroje – to wszystko składa się na kulturę, która sama zdaje się wykazywać cechy osobowości borderline.
Pojęcie borderline, które oprócz zaburzenia osobowości przywoływać może podstawową figurę rysunkową, linię wyznaczającą granicę między rysunkiem i nie-rysunkiem, służy za metaforę pewnej sytuacji artystycznej, emocjonalnej i społecznej.
Podążając tropami wyznaczanymi przez artystów biorących udział w Borderline poruszać należy się szlakami trzech przewodnich dla wystawy wątków.
Pierwszy wiąże się z pytaniem o potencjał rysunku powstającego w oderwaniu od bezpośredniej relacji do świata zewnętrznego wobec świadomości rysownika.
Bartek Kiełbowicz, Zeszty, 2018, technika mieszana na płótnie, dzięki uprzejmości artysty
Bartek Kiełbowicz, Zeszty, 2018, technika mieszana na płótnie, dzięki uprzejmości artysty
Drugi to kwestia wykorzystania tak pojętych, pozornie odwróconych/odciętych od rzeczywistości praktyk jako alternatywnych narzędzi poznania – eksploracji indywidualnych fantazmatów, wyobrażeń, afektów i lęków.
Trzeci wątek to problem przekładu osobistego wymiaru prezentowanych na wystawie działań rysunkowych na sferę życia zbiorowego, czyli pytanie o naturę relacji, w jakiej refleksja i wyobraźnia rysunkowa pozostaje z emocjonalną, egzystencjalną i polityczną kondycją współczesnego społeczeństwa.
• • •
Ramą dla prezentowanych na Borderline rysunkowych gestów jest przestrzeń schronu przeciwlotniczego z czasów II wojny światowej. Monumentalny z zewnątrz i klaustrofobiczny wewnątrz, obiekt służy dziś za siedzibę Muzeum Współczesnego Wrocław. Pozbawione okien pancerne mury zostały zbudowane, aby chronić tych, którzy wejdą do środka. W rezultacie na wystawie zarówno dzieła sztuki, jak i widzowie znajdują się w izolacji od świata zewnętrznego. W kontekście wystawy schron, w którego nawias zostaje wzięta ekspozycja, służy nie tylko jako tło narracji, lecz również jej metaforyczny element – dialektyczna figura schronienia i izolacji, bezpieczeństwa i opresji, autonomicznego mikrokosmosu i oblężonej twierdzy. W jej murach podjęta zostaje refleksja nad rysunkiem pojętym jako praktyka myślenia, wymyślania, a nawet zmyślenia.
Być może świata za murami muzeum już nie ma, albo przeciwnie, istnieje, lecz w zupełnie innej postaci, niż ta, którą znaliśmy. Być może świat trzeba narysować od nowa.
trwro.pl
Kurator: Stach Szabłowski
Artystki i artyści: Nils Atallah, Wojciech Bąkowski, Piotr Bosacki, Joaquín Cociña, Krzysztof Gil, Zofia Gramz, Agnieszka Grodzińska, Juliana Höschlová, Kornel Janczy, Bartek Kiełbowicz, Łukasz Korolkiewicz, Jarosław Kozłowski, Cristóbal León, Róża Litwa, Jacek Markiewicz, Magda Moskwa, Zbigniew Rogalski, Irmina Rusicka & Kasper Lecnim, Michał Slezkin, Bartosz Zaskórski
Aranżacja przestrzeni: Fabien Lede
koniec
13 czerwca 2019
Muzeum Współczesne Wrocław
53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a
tel. 71 356 42 50
Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20
Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2019-06-14 20:00
Do: 2019-09-16
Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław, Plac Strzegomski 2a

Najnowsze

Przydrożne kapliczki w Olsztynie
BWA Olsztyn

13 VII 2019

„Przydrożne kapliczki” Mariola Żylińska-Jestadt | 4 lipca – 4 sierpnia 2019 r. | Sala główna

więcej »

North America we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

12 VII 2019

Krzysiek Orłowski. North America | 5.7.19–9.9.19

więcej »

PrzeMieszczanie. Kazimierzanin w Krakowie
Muzeum Krakowa

11 VII 2019

Kazimierzanin | 4 lipca – 31 października 2019 | Stara Synagoga, ul. Szeroka 24 | Kurator wystawy: Piotr Figiela

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Współczesne Wrocław
— North America we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Zenity we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— The Crowd Man we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Ołtarze we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Malarz polski we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Obrazośnienie we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Superpozycje we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Topiel we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Czas – okruchy, fragmenty, znaki we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Medytacje Fibonacciego we Wrocławiu

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.