Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 września 2019
w Esensji w Esensjopedii

Grzegorz Jarzyna
‹T.E.O.R.E.M.A.T.›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułT.E.O.R.E.M.A.T.
Teatr TR Warszawa
AutorGrzegorz Jarzyna
ReżyseriaGrzegorz Jarzyna
MuzykaJacek Grudzień, Piotr Domiński
ScenografiaMagdalena Maciejewska
KostiumyMagdalena Maciejewska
ObsadaDanuta Stenka, Jan Englert, Katarzyna Warnke, Jan Dravnel, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Sebastian Pawlak, Rafał Maćkowiak
Data premiery1 lutego 2009

Danuta stęka, gdy Grzegorz zarzyna
[Grzegorz Jarzyna „T.E.O.R.E.M.A.T.” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Grzegorz Jarzyna po raz drugi – po dobrze przyjętej przez publiczność „Uroczystości” – przeniósł na scenę znany film. Tym razem padło na „Teoremat” Piera Paola Pasoliniego. Na deskach warszawskiego Teatru Rozmaitości zobaczymy m.in. Jana Englerta i Danutę Stenkę. Premiera sztuki już dziś.

Paweł Sasko

Danuta stęka, gdy Grzegorz zarzyna
[Grzegorz Jarzyna „T.E.O.R.E.M.A.T.” - recenzja]

Grzegorz Jarzyna po raz drugi – po dobrze przyjętej przez publiczność „Uroczystości” – przeniósł na scenę znany film. Tym razem padło na „Teoremat” Piera Paola Pasoliniego. Na deskach warszawskiego Teatru Rozmaitości zobaczymy m.in. Jana Englerta i Danutę Stenkę. Premiera sztuki już dziś.

Grzegorz Jarzyna
‹T.E.O.R.E.M.A.T.›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułT.E.O.R.E.M.A.T.
Teatr TR Warszawa
AutorGrzegorz Jarzyna
ReżyseriaGrzegorz Jarzyna
MuzykaJacek Grudzień, Piotr Domiński
ScenografiaMagdalena Maciejewska
KostiumyMagdalena Maciejewska
ObsadaDanuta Stenka, Jan Englert, Katarzyna Warnke, Jan Dravnel, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Sebastian Pawlak, Rafał Maćkowiak
Data premiery1 lutego 2009
Pasolini należał do grona najbardziej znanych intelektualistów swojego pokolenia. Ten włoski pisarz i dramaturg, z wykształcenia filolog i lingwista romański, parał się także malarstwem, scenopisarstwem oraz poezją. Powszechnie uznawany jest za twórcę nonkonformistycznego i najbardziej rozpoznawalną figurę włoskiej sztuki i literatury po II wojnie światowej. Pasolini ma na swoim koncie prawie 50 scenariuszy, 26 wyreżyserowanych filmów, sześć powieści i siedem zbiorów poezji. Był uwielbiany przez publiczność i nienawidzony przez tłumy (wywoływał skandale, a na jego filmy nakładano zakaz dystrybucji). Przed sądem stawał aż 36 razy.
Wielu krytyków filmowych uważa, że „Teoremat” to najlepszy film Pasoliniego, ponieważ najpełniej wyraża jego poglądy na politykę i społeczeństwo. Obraz z 1968 roku przedstawia współczesne Włochy i losy rodziny mediolańskiego przemysłowca, która podczas śniadania otrzymuje tajemniczy telegram: „Przyjeżdżam jutro”. Młody mężczyzna, który zjawia się następnego dnia, z wolna wywraca do góry nogami uporządkowany świat mieszczańskiej rodziny i staje się kochankiem każdego z domowników. Film został przyjęty euforycznie, nawet przez krytyków z Międzynarodowego Katolickiego Biura Filmowego. Oficjalny prasowy organ Watykanu „L′Osservatore Romano” najpierw opublikował pozytywną recenzję (podkreślając religijny wydźwięk filmu), by po chwili zmienić zdanie i zrugać reżysera za wywieranie negatywnego wpływu na publiczność. W 1968 roku zakazano dystrybucji „Teorematu”, by po roku znieść to obostrzenie.
Od czasu premiery filmu Pasoliniego minęło ponad 40 lat. Zmieniła się sytuacja polityczna i społeczna, toteż Jarzyna podjął się niezbędnej aktualizacji dzieła i przeniesienia go na deski Teatru Rozmaitości. Przez lata swojej działalności w charakterze dyrektora artystycznego, a później dyrektora naczelnego, Jarzyna stworzył w Warszawie jedną z najciekawszych scen w Polsce. Jako artysta znacznie ewoluował od momentu swojego reżyserskiego debiutu w 1997 roku sztuką „Bzik tropikalny” (którą okrzyknięto jednym z najgłośniejszych polskich debiutów teatralnych). Artysta jest laureatem licznych nagród teatralnych, w tym Paszportu „Polityki” oraz Nagrody Ministra Spraw Zagranicznych za wybitne zasługi dla promocji Polski na świecie.
W swoim projekcie „T.E.O.R.E.M.A.T.” Jarzyna wykorzystuje dzieło Pasoliniego jako podłoże do własnych rozważań. Dyrektor Teatru Rozmaitości posługuje się podobnymi środkami co Pasolini – gesty są oszczędne, wypowiedzi skromne, a postaci wydają się poruszać po tych samych, wytyczonych ścieżkach. Kilka początkowych scen spektaklu przedstawia niemal paralelne sytuacje, które Jarzyna modyfikuje jedynie nieznacznie. Dzięki temu odbiorca ma wrażenia uczestnictwa w stałym, jednostajnym ciągu niemal identycznych wydarzeń – umożliwia to stosunkowo szybkie wniknięcie w sytuację mediolańskiej rodziny i poznanie jej zwyczajów. W filmie brak wypowiedzi i minimalizm gestów rekompensowało poetyckie piękno kadrów. Jarzyna tymczasem buduje nastrój za pomocą muzyki, odgrywającej bardzo ważną rolę w stwarzaniu tła, oraz światła, które Jacqueline Sobiszewski zgrał spójnie ze wszystkim, co dzieje się na scenie.
„T.E.O.R.E.M.A.T.” to opowieść o ludziach, członkach jednej rodziny, których życie nieoczekiwanie osiąga punkt krytyczny. Niespodziewany gość (anioł lub demon) rozbudza ich seksualność i stwarza sytuację, w której wszyscy muszą podjąć decyzję: wycofać się lub przekroczyć swoje ograniczenia i osiągnąć wyższą świadomość. Pasolini traktował erotykę jako fakt społeczny i kulturowy, a jej siła wyrazu w filmie „Teoremat” zastępuje typowe formy komunikacji. Seks staje się nie tylko sposobem przekazywania znaczeń, ale i możliwością wyzwolenia i odnalezienia siebie. Dla Pasoliniego erotyczna, zwierzęca część człowieka jest nieodłączna, ale i nieodzowna – bez akceptacji własnej cielesności ludzkość nie ma szans wejść na wyższy poziom rozwoju. W jaki sposób ten problem potraktuje Jarzyna w sztuce „T.E.O.R.E.M.A.T.”? Odpowiedź już dziś na deskach Teatru Rozmaitości.
koniec
1 lutego 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fot. za zygmunthubner.pl

Ulisses: Everyman, czyli rzecz o inscenizacji Zygmunta Hübnera
Paweł Kozłowski

30 VIII 2015

„Ulisses”, monumentalna powieść Jamesa Joyce’a, w 1970 roku została wyreżyserowana przez Zygmunta Hübnera i wystawiona na deskach gdańskiego Teatru Wybrzeże.

więcej »

Scena za ciasna na Lód
Karolina „Nem” Cisowska

3 V 2014

Wystawienie „Lodu” Jacka Dukaja na scenie wydawało się pomysłem tak szalonym, trudnym w realizacji i niezrozumiałym, że oczywiste było, iż sama ciekawość przyciągnie do teatru na Woli w Warszawie widzów zarówno z obozu fantastycznego, jak i mainstreamowego. I sama ciekawość została zaspokojona.

więcej »

O monologach romantyków
Miłosz Cybowski

13 IV 2014

Jak dowodzą „Towiańczycy. Królowie chmur” Jolanty Janiczak, na temat polskiego romantyzmu, polskich wieszczów i ich życia można powiedzieć bardzo dużo. Szkoda tylko, że wystawiony na deskach Teatru Starego w Krakowie spektakl w reżyserii Wiktora Rubina wygląda raczej jak nieskoordynowany monolog.

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

Zakalec z ambicjami
— Paweł Sasko

Końskie mordy
— Paweł Sasko

Dziwy nad dziwami
— Paweł Sasko

Coś na spanie
— Paweł Sasko

Lewe jądro Szatana
— Paweł Sasko

Z miłości do pędzli
— Paweł Sasko

Tęsknię, Lizaczku
— Paweł Sasko

Zmiana warty w Baśniogrodzie
— Paweł Sasko

Tylko dla fanatyków
— Paweł Sasko

Pogoń za zwłokami
— Paweł Sasko

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.