8 bit w ŁodziGaleria NT / Imaginarium „8 BIT” Marcina Ramockiego odkrywa historię artystów i gier video. Jako melanż dokumentu i sztuki prezentuje analizę wczesnej kultury hakerów, muzyków, artystów i programistów, którzy określają nowy cel sprzętu komputerowego, modyfikują istniejące gry oraz tworzą zupełnie nowe. Eksponuje on kulturowe rozgałęzienia ścieżek, jakimi podążają gry video i ich twórcy, sygnalizując narodziny nowej społecznej i artystycznej rzeczywistości. Projekcja: czwartek, 27 maja, 20:00 – 22:00.
Galeria NT / Imaginarium8 bit w Łodzi„8 BIT” Marcina Ramockiego odkrywa historię artystów i gier video. Jako melanż dokumentu i sztuki prezentuje analizę wczesnej kultury hakerów, muzyków, artystów i programistów, którzy określają nowy cel sprzętu komputerowego, modyfikują istniejące gry oraz tworzą zupełnie nowe. Eksponuje on kulturowe rozgałęzienia ścieżek, jakimi podążają gry video i ich twórcy, sygnalizując narodziny nowej społecznej i artystycznej rzeczywistości. Projekcja: czwartek, 27 maja, 20:00 – 22:00. Film krótko przedstawia historię gier video, rozwój techniki, zainteresowania twórców, proces tworzenia muzyki oraz źródło, z którego płyną inspiracje dla tych działań. Reżyserzy przedstawiają zagadnienie 8 bitów wielopłaszczyznowo. Filmują halę koncertową wypełnioną po brzegi zapaleńcami uzbrojonymi tylko w Gameboy’e Nintendo. Fascynaci przerabiają starożytne Atari na videosyntezatory. Ich fascynację Pac Manem i Mario Bros można porównać do fascynacji Warhola postacią Marilyn Monroe. Kręcony w Nowym Jorku, Los Angeles, Paryżu oraz Tokio, „8 Bit” prezentuje globalną perspektywę artystycznego podejścia tych, którzy dorastali grając w pierwsze gry video na konsolach Atari i Comodore 64. Kultura „8 Bitowa” zbiera odpadki pozostałe po erze Atari do inspiracji i jako tani materiał – częściowo nostalgia, częściowo odrzucenie zaawansowanej technologii. Kultura 8 bitów odnajduje swój głos poprzez badanie i wykorzystywanie starych technologii i starożytnych komputerów mniej potężnych niż dzisiejsze kalkulatory. To są oznaki nowego kulturowego fenomenu pochłaniającego świat. 8 BIT wkracza w świat ludzi nowej generacji, pierwszego pokolenia ludzi wychowanych na grach. Fascynaci uzależnieni od gier video, tworzą je, wykorzystują współczesną technologię dla wskrzeszenia nieśmiertelnych dźwięków chipów i doskonalenia przestrzeni gier. Artyści chcą mieć wpływ na kształt świata gry i nad nim panować. Jest to pierwszy film, który w sposób tak dokładny przedstawił świat gier video i wskazał na głębokie powiązania ze światem sztuki. Ograniczenia techniczne jakie nakłada na artystów praca ze starym sprzętem, będącym dla nich jednocześnie inspiracją, są dla nich dodatkowym wyzwaniem. Film zwraca uwagę na subkulturę , która wcześniej nie była doceniana pod względem artystycznym, przedstawia wcześniej nieznany, nowy, synkretyczny a zarazem nieograniczony rodzaj sztuki. Barbara London, kurator Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku określa „8 BIT” jako dokumentację relatywnie współczesnej historii sztuki opartej na grach video, a jednocześnie sugeruje, że błazeństwo post generacji gier video kieruje się w stronę niezbadanych wód historii sztuki XXI wieku. Wymowę tego filmu można interpretować jako spostrzeżenie i sygnał pojawienia się zjawiska przenikania sztuki z grami video. Jest on w pewien sposób pytaniem o granicę pomiędzy tymi dziedzinami. Pytaniem o to czy gra, jako twórczość oparta o ścisłe reguły tworzenia, ukazująca zamysł twórcy i będąca materialnym śladem jego wyobraźni, a przez to patrzenia na świat, nie jest już wytworem artystycznym. Ramocki tworzy obraz kultury „8-bitowej” poprzez przeplatanie ze sobą zawiłych historii cyfrowych sztuczek szczerych wywiadów z pionierami sztuki i teorii, dzikich koncertów gier video i najbardziej rzucających się w oczy i najlepszych cyfrowych dzieł sztuki powstających obecnie. „8 BIT” znalazło się w pierwszej dziesiątce najlepszych filmów 2006 roku ogłoszonych przez magazyn Art Forum. ![]() 23 maja 2010 |
To już pewne! Tegoroczna, już 12. edycja Copeniconu odbędzie się stacjonarnie w Toruniu w dniach 16-18.09.2022 i to w zupełnie nowej odsłonie organizacyjnej. Dzięki działaniom crowfundingowym sami będziemy mogli zadecydować, na jaką skalę będziemy cieszyć się atrakcjami konwentu. Sprzedaż biletów ruszy już niebawem.
więcej »Polska Fundacja Fantastyki Naukowej już w najbliższą sobotę inauguruje cykl spotkań literacko-naukowych „Fantastyka i Futurologia”.
więcej »Wkrótce nakładem Wydawnictwa IX ukaże się antologia „24.02.2002”. Całkowity zysk z jej sprzedaży zostanie przeznaczony na wsparcie organizacji Mission Proliska niosącej pomoc ukraińskim cywilom w obszarach objętych działaniami wojennymi.
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
Galeria NT / Imaginarium
— Galeria NT była...
Galeria NT / Imaginarium
— Pomyłka w Łodzi
Galeria NT / Imaginarium
— Crash w Łodzi
Galeria NT / Imaginarium
— Warsztaty audio: Muzyka magnetyczna w Łodzi
Galeria NT / Imaginarium
— Ape-x w Łodzi
Galeria NT / Imaginarium
— Globalne Ocieplenie / The Mediagate w Łodzi